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The Intercultural skill into practice: A key competence of the english teacher in the Primary School

Author(s): Lilian, Anya Ojiugo

Date: 2017

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.22/10490

Origin: Repositório Científico do Instituto Politécnico do Porto

Subject(s): English language; Teaching; Primary school; Competence; Intercultural skill; Língua Inglesa; Ensino; Escola primária; Competência; Habilidade intercultural; Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Ciências da Educação; Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Ciências da Educação; Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Ciências da Educação


Description

Globalisation is a common term in our modern world. Nobody talks about Portugal, Germany, Spain, or Italy without referring to European Union. Likewise, countries such as Nigeria, Ghana, Cameroon, or South Africa cannot be referred to without mentioning the African continent or African Union (AU). Because of the interconnectedness of our world today, intercultural approach (Chlopek, 2008) during English lessons for pupils in the primary school is highly recommended. This approach helps pupils become interculturally informed to adapt to our global village filled with different cultures. The intercultural approach helps to broaden the cultural horizons of pupils as well as develop intercultural awareness (Rollings-Carter, 2010). The work has established that an English teacher who is interculturally competent (UNESCO, 2013) is needed. An English teacher who has the ability or capacity to expose pupils to other cultures (Byram et al., 2002) within English classes is required. A teacher who can prepare pupils as intercultural citizens in order to fit in very well in this our globalised world is highly indispensable for this job. Bearing these in mind, the aim of this work is to lay emphasis on how to tackle the intercultural competence in the teaching of English at primary schools. The intercultural approach serves as means to tackle the intercultural competence. This type of approach helps the English teacher to prepare pupils as intercultural citizens who can fit in properly in our globalised world (Council of Europe, 2008). The aims of this project are to: analyse the intercultural competence as a key competence in the teaching of English at primary schools, analyse the relevance of the intercultural competence in a globalised world, investigate the implementation of the intercultural pedagogy in the teaching of English at primary schools, and explore some Nigerian linguistic and cultural varieties to the teaching of English language at Primary schools in Portugal. In order to achieve the aims of this report, a case study using the qualitative methodology would be assumed. This implies using methodological approaches like observation, questionnaires, and documentary analysis (Walker, 1985) on some of the course books, Metas Curriculares de Inglês, and unit and lesson plans made by me. Results from data analysed show that pupils are always motivated to learn each time an intercultural approach is made. Positive attitudes like willingness to participate, promptness and readiness to act are always observed in pulpils each time this type of approach is made with the intention of tackling the intercultutral competence.

No mundo moderno, a globalização é um termo comum. Não se fala sobre Portugal, Alemanha, Espanha ou Itália sem que se faça referência à União Europeia. De igual modo, países, como Nigéria, Gana, Camarões ou África do Sul, não podem ser mencionados sem que seja feita alusão ao continente Africano ou à União Africana (UA). Devido à interligação existente atualmente no nosso mundo, uma abordagem intercultural (Chlopek, 2008) durante as aulas de Inglês de alunos do ensino primário é altamente recomendada. Esta abordagem ajuda os alunos a estarem informados interculturalmente para que se possam adaptar à nossa aldeia global, preenchida por diferentes culturas. Este tipo de abordagem também permite aos alunos, alargar os seus horizontes e desenvolver uma consciência intercultural (Rollings-Carter, 2010). O estudo estabeleceu que é necessário um professor de Inglês ser interculturalmente competente (UNESCO, 2013). Exige-se assim, que um professor de Inglês tenha a habilidade ou a capacidade de expor os seus alunos a outras culturas (Byran et al., 2002) durante as suas aulas. Um professor, que consiga preparar os seus alunos enquanto cidadãos interculturais, de forma a encaixarem neste nosso mundo globalizado, revela-se altamente indispensável para este emprego. Com isto em mente, o objetivo deste trabalho é enfatizar a forma de abordar a competência intercultural no ensino da língua inglesa nas escolas primárias. A abordagem intercultural serve de meio para abordar essa mesma competência intercultural. Este tipo de abordagem permite que o professor de Inglês prepare os seus alunos como cidadãos interculturais que pertençam ao mundo globalizado (Council of Europe, 2008). Este trabalho pretende: analisar a competência intercultural como uma competência chave no ensino de língua Inglesa nas escolas primárias, analisar a relevância dessa competência num mundo globalizado, investigar a implementação de pedagogia intercultural no ensino de Inglês em escolas primárias e, finalmente, explorar algumas variedades linguísticas e culturais da Nigéria para o ensino da língua Inglesa nas escolas primárias em Portugal. De forma a atingir os objetivos deste relatório, será assumido um estudo de caso que usa a metodologia qualitativa. Isto implica o uso de abordagens metodológicas, como observação, questionários e análise documental (Walker, 1985) de alguns manuais, Metas Curriculares de Inglês, e planos de aula por mim desenvolvidos. Os resultados da informação analisada revelam que os alunos estão sempre motivados a aprender de cada vez que é feita uma abordagem intercultural. Atitudes positivas tais como vontade de participar e prontidão para agir são sempre observadas nos alunos quando este tipo de abordagem é feito com a intenção de abordar a competência intercultural.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Cruz, Rui Ferreira Domingues; Orange, Maria Edite Pais de Oliveira
Contributor(s) Lilian, Anya Ojiugo
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