Document details

Analysis of the printing industry concerning the use of ecological products

Author(s): Silva, Ana Patrícia Bravo da

Date: 2017

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.22/11350

Origin: Repositório Científico do Instituto Politécnico do Porto

Subject(s): Printing industry; Printing; Offset; Hypothesis test; Statistics; Environment; Sustainability; Environmental Impacts; Waste; Indústria Gráfica; Impressão; Testes de Hipóteses; Estatística; Ambiente; Sustentabilidade; Impactos Ambientais; Resíduos


Description

One of the issues of great importance and under discussion in the printing industry is the recent demand for environmentally sustainable processes and products. Nowadays this theme can no longer be ignored. It is not just the preservation of the environment that is at stake. The future profitability of companies in the sector is directly linked to the way sustainable production issues are addressed today. The question is: what must we do to make printing an ecologically sustainable process? The answer lies in changing habits: reducing waste and buying organic products, for example, both reduce environmental impact and increase the value of the product. In this aspect, the most important thing is to train employees properly. In addition, caring for raw materials also makes the difference: the use of recyclable coatings and laminates, as well as adhesives low in VOC (Volatile Organic Compounds), similarly reduce environmental impact and increase product value. ADVANTAGE OF BEING "GREEN" Most companies welcome ecological practices only and exclusively because of their concern for the planet. However, ecological practices also mean increased profits and pioneer companies will have a considerable advantage over those left behind because of not having realized it before. The investment in cutting-edge technology and in professionals with adequate training becomes fundamental, so that the companies of this sector can compete and follow the great international movements of printing companies, or local competitors, presenting pieces of work with high quality at reduced prices and shorter deadlines.

Um dos assuntos de maior importância e sob discussão na indústria gráfica é a recente procura por produtos e processos com vista a um ambiente sustentável. Actualmente, este tema não pode mais ser ignorado. Não é apenas pela preservação do ambiente que este assunto é importante. A futura rentabilidade das empresas neste sector está directamente ligada ao cumprimento de parâmetros de produção sustentável. A questão é: o que devemos nós fazer para dotar a indústria gráfica de processos ecologicamente sustentáveis? A resposta assenta numa mudança de hábitos: reduzir resíduos e adquirir ssencialmente produtos orgânicos, por exemplo, reduzem o impacto ambiental e incrementam o valor do produto. Neste aspecto, um dos vectores mais importante é treinar adequadamente os colaboradores. Um cuidado especial com as matérias primas também fará toda a diferença: o uso de revestimentos e laminados recicláveis, assim como gomas com menor índice de componentes voláteis orgânicos, ajudará também a reduzir o impacto ambiental e a incrementar o valorizar o produto final. A VANTAGEM DE SER "VERDE" A maioria das empresas está receptiva a práticas ecológicas apenas exclusivamente devido a preocupações ambientais. Todavia, as práticas ecológicas também poderão significar acréscimo dos lucros, já que as empresas pioneiras neste sentido terão vantagens competitivas face às restantes, que, não o fazendo agora, irão ter que o fazer mais tarde. O investimento em tecnologia de ponta e profissionais com a adequada formação torna-se fundamental, pois só assim as empresas deste sector poderão competir e seguir o percurso das empresas internacionais na área da impressão, ou concorrentes locais, apresentando produtos com elevada qualidade a preços reduzidos, dentro dos prazos de entrega expectáveis.

Document Type Master thesis
Language English
Advisor(s) Silva, Francisco José Gomes da
Contributor(s) Silva, Ana Patrícia Bravo da
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents