Document details

O lugar casa na cenografia: o processo em Casas Pardas

Author(s): Araújo, Catarina Alves Braga

Date: 2013

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.22/8965

Origin: Repositório Científico do Instituto Politécnico do Porto

Subject(s): Cenografia; Casa; Espaço; Lugar; Scenography; Home; Space; Place


Description

O presente projeto insere-se no campo de estudo da Cenografia pesquisando relações entre os conceitos de espaço, lugar e casa e os espaços e lugares existentes no espaço teatral. Este trabalho tem como base a obra Casas Pardas (1977), de Maria Velho da Costa, levada a cena pelo encenador Nuno Carinhas numa produção do Teatro Nacional São João, em dezembro de 2012. O estudo tem um cariz teórico-prático. Na componente teórica são definidos os conceitos de espaço, lugar, heterotopias e não-lugar relacionando e tecendo considerações sobre os mesmos e as suas relações com o teatro. É feita uma pesquisa teórica sobre o lugar casa e sobre a forma como este foi tratado em Casas Pardas. Ao longo do trabalho são abordadas questões de habitabilidade, representação, memória e intimidade. Na parte prática desta pesquisa é elaborada uma proposta cenográfica para o espetáculo Casas Pardas que teve em conta o estudo teórico e as indicações que foram sendo fornecidas pelo encenador ao longo do trabalho criativo, que decorreu entre setembro e dezembro de 2012.

The current project falls within the field of study of Scenography, researching the relationships between the concepts of space, place and house and the spaces and places that exist in the theatrical space. This work is based on the play Casas Pardas (1977) by Maria Velho da Costa, in a production of Teatro Nacional São João, which was directed by Nuno Carinhas in december 2012. This study is theoretical and practical. In the theoretical component, the concepts of space, place, heterotopia and non-place are defined, linking and proposing considerations about each of them and their relationship with theatre. A theoretical research was done about the place commonly known as house and about the way it was handle in the play Casas Pardas. Throughout the paper, issues of habitability, representation, memory and intimacy are discussed. In the practical section of this research, a scenographic proposal for a performance of Casas Pardas is developed which took into account the theoretical study and the directions that were provided by the director during the work process which took place between september and december 2012.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Pinheiro, António Moura; Moreira, Hélder Jorge Maia Silva
Contributor(s) Araújo, Catarina Alves Braga
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents