Document details

A Filmagem de Apresentações Orais: Desenvolvimento da Consciência da Competência Oral nos Aprendentes de Língua Estrangeira.

Author(s): Raquel Carlos Carvalho e Couto

Date: 2012

Origin: Repositório Aberto da Universidade do Porto

Subject(s): Línguas e literaturas; Languages and Literature; Humanidades::Línguas e literaturas; Humanities::Languages and Literature; Humanidades::Línguas e literaturas; Humanidades::Línguas e literaturas; Humanities::Languages and Literature; Humanities::Languages and Literature


Description

This action research intends to help the students to develop their awareness of the strengths and weaknesses of their oral presentations in a foreign language, guiding them to reflect more deeply on their performance, in order to be able to improve it. The video camera is the most important data-gathering tool for the implementation of this project, enabling both the teacher and the students to observe the presentations more thoroughly. The analysis resulting from that observation is, undoubtedly, essential to developing the process of awareness. This process is comprised by a first moment of self-evaluation, followed by peer evaluation and culminating in the teacher's feedback, commenting on the students' observations with the aim of enriching this analysis in order to help students improve their performance.

Esta investigação tem como objetivo ajudar os alunos a desenvolver a sua consciência dos pontos fortes e fracos das suas apresentações orais, levando-os a refletir mais aprofundadamente acerca do seu deeempenho, para poderem mais facilmente melhorar os aspetos menos bem conseguidos. A câmara de filmar é o instrumento de recolha mais importante para a execução do projeto, permitindo tanto ao professor como aos alunos observar mais detalhadamente os trabalhos. A análise decorrente dessa observação é, sem dúvida, essencial para o processo de conciencialização. Este processo é constituído por um primeiro momento de autoavaliação, seguido pela heteroavaliação e culminando no meu feedback, em resposta às observações dos alunos e com vista a tornar esta análise mais produtiva e benéfica para eles.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Contributor(s) Faculdade de Letras
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents