Document details

Utilização de técnicas de canto como forma de potenciar a prática da flauta transversal

Author(s): Jorge, Beatriz Leonardo

Date: 2018

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.11/6036

Origin: Repositório Científico do Instituto Politécnico de Castelo Branco

Subject(s): Flauta transversal; Prática pedagógica; Respiração; Sonoridade; Aquecimento vocal; Pedagogical practice; Flute; Breathing; Flute tone; Vocal warm-up; Domínio/Área Científica : Humanidades


Description

O presente relatório está dividido em duas partes e contempla a Prática de Ensino Supervisionada e o Projeto de Investigação, ambos realizados no ano letivo 2016/2017. A primeira parte foi realizada na Escola de Música do Centro de Cultura Pedro Álvares Cabral, em Belmonte, e relatou todos os passos tomados na prática pedagógica. Foi escolhida uma aluna para análise de aulas individuais e um ensemble de flautas para a classe de conjunto. A segunda parte explicitou a aplicação do projeto de investigação, com especial incidência nas questões de respiração e sonoridade. A escolha do tema partiu das motivações da investigadora, que experienciou uma melhoria na sua prática da flauta transversal no momento em que iniciou aulas de técnica vocal. O projeto consistiu na criação e aplicação de um conjunto de exercícios, tendo por base o aquecimento vocal, como forma de melhorar o rendimento do grupo de alunos escolhido – igualmente da EMCCPAC. A metodologia selecionada foi a investigaçãoação e a análise de dados feita tendo por base grelhas de observação, grelhas de trabalho em casa e testes de aferição. A temática abordada teve como suporte bibliográfico nomes importantes da música para flauta transversal, tais como Trevor Wye e Michel Debost.

Abstract : This report is in two parts: a Supervised Teaching Practice and a Research Project, both of which were carried out during the 2016/17 school year. The Supervised Teaching Practice took place at the Escola de Música do Centro de Cultura Pedro Alvares Cabral (Music School of the Pedro Alvares Cabral Cultural Center) in Belmonte, Portugal; and describes the methods used in the pedagogical practice. Analysis of the strengths, weaknesses, study, progress and results was made of one individual student’s lessons, and also of a chamber music group—a flute ensemble. The Research Project focussed on questions of breathing and sound production, which generally were the weakest elements in the flute technique of the students involved. The choice of this emphasis was based on the motivations of the researcher, who experienced an improvement in her flute playing at the time she started voice lessons. The Research Project consisted in the creation and application of a set of exercises, based on classical vocal warm-up exercises, as a way to improve the performance of the chosen group of students (also from the EMCCPAC). The methodology selected was action research and data analysis based on the researcher’s observation grids, student homework grids, and benchmarking tests. The value of the subject matter is supported by writings by important names in flute pedagogy such as Trevor Wye and Michel Debost, among others.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Contributor(s) Repositório Científico do Instituto Politécnico de Castelo Branco
CC Licence
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents