Document details

Um manuscrito inédito de João Rodrigues Esteves (P-LF A7 72/85): edição crítica e opções interpretativas

Author(s): Pombo, Diogo Rato

Date: 2013

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.21/7542

Origin: Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa

Subject(s): D. João V; João Rodrigues Esteves; Manuscrito; Transcrição; Práticas de execução históricas; King John V; Manuscript; Transcription; Historical performance practice


Description

Durante o séc. XVIII, no reinado de D. João V, Portugal gozava de um estatuto económico de excepção. O Rei possuía ideias precisas sobre o rumo a dar ao país e pretendia transformar Lisboa numa cidade à imagem de Roma. Investiu enormes porções de dinheiro junto do Papa, de modo a conseguir, em 1716, a divisão da arquidiocese de Lisboa em duas partes, a oriental e a ocidental, promovendo, assim, a Capela Real a novos estatutos, nomeadamente a chefe da zona ocidental. Investiu, também, no cerimonial religioso, nas cópias de livros litúrgicos, na contratação de músicos e cantores italianos, na formação de jovens crianças no Real Seminário de Música da Patriarcal e, depois, em Roma, junto dos melhores mestres, para integrarem as estruturas eclesiásticas como músicos profissionais. João Rodrigues Esteves (ca.1700-ca.1751) foi um dos casos de sucesso como bolseiro do Rei, na cidade pontifícia. Quando volta a Portugal, torna-se organista da Basílica de Santa Maria, sede da zona oriental, e escreve inúmeras peças sacras, entre elas as que estão compiladas no manuscrito autógrafo P-Lf A7 72/85. Estas são escritas no stile concertato, para coro a quatro vozes, quatro solistas do coro e baixo-contínuo (órgão). Transcreveu-se o autógrafo na íntegra e seleccionaram-se algumas obras que serão executadas em concerto, de modo a reconstituir musicalmente uma cerimónia de Vésperas de Natal da primeira metade do séc. XVIII.

ABSTRACT - During the 18th century, under the reign of King John the fifth, Portugal enjoyed an exceptional economic status. The King had precise ideas on how the country should move forward and wished to transform Lisbon into a city in the image of Rome. He invested large amounts of money in order to obtain permission from the Pope, in 1716, for the division of the Archdiocese of Lisbon into two parts, the Eastern and the Western, with the promotion of the Royal Chapel to a new status as head of the Western area. The King invested also in the trappings of religious ceremonial, in copies of liturgical books, in the engagement of Italian musicians and singers, and in the training of young children, first in the Royal Seminary of Music in Lisbon and later on in Rome with the best masters, so that they could form part of the ecclesiastical structures as professional musicians. A positive outcome of this policy was the case of João Rodrigues Esteves (ca.1700-ca.1751), one of the King’s scholars in the pontifical city. When he returned to Portugal, he became the organist of the Basilica of Santa Maria, now the headquarters of the Eastern area, and wrote numerous sacred works, including those compiled in the autograph manuscript P-Lf A7 72/85. These are written in the stile concertato and are for four part chorus, four soloists (drawn from the choir) and basso continuo (organ). This autograph is here transcribed in full, and a selection of these works, designed to reconstruct the music of a Christmas Vespers service of the early eighteenth century, will be performed in concert.

Mestrado em música -- área de especialização Direção Coral

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Vaz, João
Contributor(s) Pombo, Diogo Rato
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