Document details

Contando histórias com matemática...

Author(s): Quaresma, Cindy Belle da Silva

Date: 2015

Persistent ID: http://hdl.handle.net/20.500.11960/1448

Origin: Repositório Científico IPVC

Subject(s): Matemática; Literatura infantil; Raciocínio; Comunicação; Mathematics; Children's literature; Reasoning; Communication


Description

O presente relatório foi realizado no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada II (PES II), do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º ciclo do Ensino Básico. A prática foi desenvolvida numa escola de 1º ciclo no distrito de Viana do Castelo, num 3ºano de escolaridade ao longo de quinze semanas. O projeto de investigação desenvolvido centrou-se na área da Matemática devido às dificuldades detetadas no grupo na explicitação do raciocínio. Este estudo incidiu em 17 alunos e teve como objetivo perceber que contributo têm as histórias com matemática no desenvolvimento do raciocínio e na melhoria de atitudes face à matemática em alunos do 3º ano de escolaridade. Para tal foram definidas as seguintes questões de investigação: 1) Como é que a utilização de histórias com matemática favorece a construção e o desenvolvimento do raciocínio matemático?; 2) As histórias com matemática poderão influenciar atitudes face à matemática? Qual o grau de implicação das crianças em tarefas matemáticas geradas a partir de contextos de histórias com matemática? Tendo em conta o problema e as questões do estudo optou-se por uma metodologia de investigação qualitativa baseada na vertente de investigação-ação. A recolha de dados foi feita através de observação naturalista e participante, de registos audiovisuais, de documentos dos alunos, de questionários e de uma entrevista ao professor cooperante. Para a análise de dados foram definidas categorias e alguns indicadores que permitiram avaliar o envolvimento, a comunicação e o raciocínio dos alunos. Os resultados deste estudo revelaram que as histórias parecem favorecer a construção e o desenvolvimento do raciocínio dos alunos e também potenciar atitudes positivas face à matemática. Para além do trabalho de investigação está aqui também espelhado todo o processo de intervenção que permitiu desenvolver inúmeras competências quer didáticas quer específicas cruciais na formação de professores.

This report was achieved in the ambit of Supervised Teaching Practice II, of the Master’s degree in Preschool Education and Teaching of the 1st Cycle of Basic Education. The training took place in a 1st cycle school in the district of Viana do Castelo, in a 3rd grade class during 15 weeks. The research project focused on Mathematics due to the difficulties found in the group, in explaining their reasoning. This study fell upon 17 students and its main aim was to understand how stories with mathematics can help in the development of reasoning and in the improvement of attitudes towards mathematics in 3rd grade students. Therefore, the following questions for the investigation were defined: 1) How do stories with mathematics favor the construction and development of mathematical reasoning?; 2) Can the stories with mathematics influence attitudes with regard to mathematics? What is the level of involvement of the children in mathematical tasks derived from stories with mathematics? Having defined the problem and the questions for the study, it was decided on a methodology of qualitative investigation based on investigation-action. The data collecting was done through a naturalistic and participating observation, from audio and video recordings, students´ documents, questionnaires and an interview with the cooperant teacher. For the analysis of the data, categories and some indicators were defined that allowed the assessment of the involvement, communication and reasoning of the students. The results of this study revealed that children´s literature seems to favor the construction and development of students´ reasoning and also encourage positive attitudes towards mathematics. Beyond the investigation study, the whole process of intervention is mirrored here which allowed the development of innumerous skills, be they didactic or specific, crucial to the training of teachers.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents