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Burnout, engagement and intention to leave: cross-sectional study in a transport company

Author(s): Cruz, Marina Alexandra Ferreira da

Date: 2014

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10071/10169

Origin: Repositório do ISCTE-IUL

Subject(s): Stress; Stress profissional; Burnout; Engagement


Description

O trabalho desempenha um papel fundamental na vida em sociedade, sendo um factor preponderante na obtenção de estatuto social e bem-estar. Contudo, a relação “individuo – trabalho” pode torna-se pouco saudável, gerando stresse profissional. Neste contexto surge o conceito “burnout, termo que define um síndrome psicológico negativo desenvolvido em resposta a um prolongado stress profissional. Prevenir o “burnout” é um processo que pode ser acompanhado pela incrementação do “engagement”, termo que define pessoas com intencional e focada energia para alcançar os objectivos organizacionais (Macey et al., 2009). O sector dos transportes tem a particularidade de expor a maioria dos colaboradores a riscos diários, que pode consequentemente aumentar o stress profissional. Neste contexto, o presente estudo pretende analisar a prevalência do “burnout”, bem como perceber o seu relacionamento com as variáveis sociodemográficas, “engagement” e intenção de abandonar a empresa. Para alcançar este objectivo, foi elaborado o enquadramento teórico, seguindo-se o estudo empírico, onde foi aplicado um questionário adaptado á população alvo. Foram recolhidos e analisados 164 questionários, onde se concluiu que os colaboradores apresentam níveis médios de “burnout” e elevados níveis de vigor e dedicação. Pode-se também constatar que a idade e educação são as únicas variáveis sociodemográficas que se correlacionam significativamente com o nível de “burnout” experienciado. Quanto à variável “burnout” e às suas subescalas, existe uma correlação negativa com as variáveis vigor e dedicação e positiva com a variável intenção de abandonar a organização.

Working plays an important role in society, being a preponderant factor in the social status and wellbeing achievement. However, the relation “human being-job” may become unhealthy, resulting in professional stress. In this context the burnout concept emerges, defining a psychological negative syndrome developed in response to a long period of professional stress. To prevent the burnout is a process that may be accompanied by the increment of the engagement, term that defines people with intentional and focused energy to achieve the organizational aims (Macey et al., 2009). The transports sector has the particularity of putting most of its workers in daily risks, which can consequently increase the professional stress. In this context, this research pretends to analyze the prevalence of burnout, as well as understand its relation with the social demographic, engagement and intention to leave the organization variables. To reach this objective, the theoretical framework was drawn up, followed by the empirical research where a questionnaire adapted to the target population was applied. 164 questionnaires were collected and analyzed, which pointed out that the collaborators present average burnout levels and high vigor and dedication levels. We can also determine that age and education are the only social demographic variables that correlate themselves significantly with the experienced burnout level. As to the burnout variable and its subscales, there is a negative correlation with the vigor and dedication variables and positive with the intention to leave the organization variable. Indeed, vigor mediates the association between emotional exhaustion and intention to leave the organization.

Document Type Master thesis
Language English
Advisor(s) Leon-Perez, Jose M.
Contributor(s) Cruz, Marina Alexandra Ferreira da
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