Author(s): Parrado, Patrícia Silva
Date: 2016
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10071/12576
Origin: Repositório ISCTE
Subject(s): Portugal; Património cultural; Educação; Fado; Intangible Cultural Heritage; Heritage Education
Author(s): Parrado, Patrícia Silva
Date: 2016
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10071/12576
Origin: Repositório ISCTE
Subject(s): Portugal; Património cultural; Educação; Fado; Intangible Cultural Heritage; Heritage Education
A Educação Patrimonial é uma área de trabalho e estudo, que, no âmbito da Interpretação Patrimonial, tem como objetivo a salvaguarda do Património Cultural, no caso concreto o Património Imaterial. Embora os modelos de educação patrimonial não estejam bem definidos no quadro nacional, é possível encontrar projetos que se enquadram neste tema e que importam estudar. Deste modo, selecionei dois projetos que têm no Fado o seu objeto de atuação, e que estão associados ao Museu do Fado - Visitas Cantadas e Brincar aos Fados - procurando-se uma análise da sua concretização com base nos modelos de Educação Patrimonial conhecidos. Partindo duma abordagem teórica aos conceitos sobre os quais assenta esta investigação, inicialmente são também explanados os objetivos assim como as escolhas metodológicas adoptadas para este estudo.
The Heritage Education is a work and research field, assigned under Heritage Interpretation models that aims to champion the cultural heritage. I am especially interested on intangible heritage and their education models. Although heritage education models are not well defined in the portuguese framework, we can find some projets in the territory that fit this subject. Therefore, I proposed the analysis of two projects, concerning Fado, associated with the Fado Museum - Visitas Cantadas and Brincar aos Fados - establishing how they perform in terms of the application of known Heritage Education models. Starting from a theoretical approach to the concepts upon which this research sets, including the explanation of the objectives as well as the methodological choices adopted for this study.