Author(s):
Fernandes, Carolina Maria Salgado Nunes Militão
Date: 2017
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10071/15158
Origin: Repositório ISCTE
Subject(s): Rental car; Shared service centre; Retention; Generation Y; Recursos humanos; Jovem trabalhador; Motivação no trabalho; Estratégia empresarial; Empresa industrial
Description
Many are the differences from generation Y to the previous one. One of them is the way this generation live their life and specially their working life. They are demanding and want always more. This is a generation that want to know the route of every problem. They are always seeking for better opportunities and do not settle. They are the job hoppers. The human resources departments face a problem when it comes to fulfil these employees. What can the employers do to satisfy their needs? How to deal and retain this young workforce? These are the main questions of this thesis. So that, 8 ex-employees of one specific company were interviewed and shared their perspectives about the topic. Through the testimonies, it was developed an action plan which its main purpose is to help the company to understand the reasons that made their employees quit and present some suggestions that the human resources can apply in the future.
Muitas são as diferenças entre a geração Y e os seus antecessores. Uma das principais diferenças é o modo como encaram a vida, especialmente a vida profissional. São exigentes e querem sempre mais e mais. São uma geração que procura sempre a raiz do problema. Eles, estão sempre a procura de novas oportunidades e não querem assentar. São os chamados job hoppers. Os departamentos de recursos humanos das empresas enfrentam hoje em dia um problema com esta geração. O que podem os empregadores fazer para satisfazer esta geração? Como lidar e reter estes jovens trabalhadores? Estas são as principais questões desta tese. Foram, então entrevistados 8 antigos colaboradores de uma empresa em particular que partilharam as suas perspetivas sobre o tema em questão. Tomando os testemunhos como ponto de partida, foi desenvolvido um plano de ação que tem como principal objetivo ajudar a empresa a perceber as razões que levaram os trabalhadores a sair da empresa e também algumas sugestões que podem ser postas em pratica no futuro.