Document details

O impacto do Hipermanager nos processos de trabalho: aplicação aos docentes dos colégios Saidy Mingas e Nossa Senhora de Fátima em Moçâmedes

Author(s): Chimuco, Yuri Genevara

Date: 2017

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10071/15302

Origin: Repositório ISCTE

Subject(s): Sistema de informação de gestão; Escola pública; Professor; Produtividade do trabalho; Satisfação no trabalho; Namibe - Angola; Information systems; Hipermanager; Impact of management systems; Work processes; Saidy Mingas College; Nossa Senhora de Fátima College; Namibe; Angola


Description

Com a proliferação do sistema de informação Hipermanager, por todas as escolas públicas primárias e secundárias da província do Namibe, e a pretensa utilização por outras províncias de Angola, urge estudar que impactos no trabalho docente. A presente dissertação consiste num estudo de caso, que pretende avaliar o impacto do Sistema de Informação de Gestão e Estatística Escolar Hipermanager sobre o trabalho dos professores no decurso das suas atividades profissionais quotidianas. Com base nos estudos de Torkzadeh & Doll (1999), Doll, Deng, Raghunathan, Torkzadeh, & Xia (2004), Lucht, Hoppen, & Maçada (2007), Bailoa (2011) e Ribeiro (2012) foi investigado o impacto do Hipermanager nas dimensões controlo de gestão, inovação, produtividade, qualidade da informação, satisfação dos estudantes, segurança da informação e tomada de decisão, e por fim, satisfação do docente com o Hipermanager nas dimensões conteúdo, facilidade de utilização, formato, oportunidade e precisão, para o qual foi aplicado um questionário aos professores que trabalham com o sistema, onde foram obtidas 75 respostas. Os resultados observados indicam impactos positivos moderados e/ou bons em todas as dimensões do estudo, sendo a produtividade a de maior impacto, seguida do controlo de gestão, Segurança da Informação, Satisfação do Estudante, Qualidade da Informação, Tomada de Decisão e Inovação. Verifica-se também que a produtividade e a satisfação globais têm impactos fortes, tendo uma variação entre satisfeito a extremamente satisfeito.

With the proliferation of the Hipermanager information system, by all primary and secondary public schools in the province of Namibe, and the alleged use by other provinces of Angola, it is urgent to study what impacts on the teaching work. The present dissertation is a case study, which intends to evaluate the impact of Hipermanager, Management Information System and School Statistics, on the work of teachers during daily professional activities. Based on the studies of Torkzadeh & Doll (1999), Doll, Deng, Raghunathan, Torkzadeh, & Xia (2004), Lucht, Hoppen, & Maçada (2007), Bailoa (2011) and Ribeiro (2012) was investigated the impact of Hipermanager on the dimensions of management control, innovation, productivity, information quality, student satisfaction, information security and decision making, and finally, teacher satisfaction with the Hipermanager content dimensions, ease of use, format, timeliness and precision, for which a questionnaire was applied to the teachers working with the system, where 75 answers were obtained. The observed results indicate moderate or good positive impacts in all dimensions of the study, with productivity having the greatest impact, followed by management control, Information Security, Student Satisfaction, Information Quality, Decision Making and Innovation. It is also found that overall productivity and satisfaction have strong impacts, with a variation between satisfied and extremely satisfied.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents