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Distribution management in the health club industry: the impact of a company’s image and environment when choosing a point of sale (POS)

Author(s): Freitas, Mónica Sofia de

Date: 2009

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10071/1716

Origin: Repositório do ISCTE-IUL

Subject(s): Consumer behaviour; Store environment; Image of a point of sale; Store choice criteria; Comportamento do consumidor; Envolvente da loja; Imagem do ponto de venda; Critérios de escolha de loja


Description

The objective of this investigation is to study how a store’s environment influences consumers when choosing a point of sale (POS). The POS that is taken into account is part of the tertiary industry: Health Clubs. This project is set on identifying the principle characteristics of Health Clubs in Portugal that are taken in consideration when clients or potential clients are considering joining a club of this nature. Store environment, in theory, consists of three factors: ambient, design and service provided by employees, which in this investigation will be identified as the social factor. On the other hand, the store choice criteria that will be analysed are: service quality, price and store image. The research done in this investigation also includes a study on consumer behaviour, in order to comprehend the link between the store environment and the consumers store choice criteria. The conclusions of this project are based on 121 questionnaires which were distributed by means of two channels: the internet (mailing) and physical distribution (personal interview). The target population are the members of a private Health Club situated in Torres Vedras and the respondents were selected by using convenience sampling. This investigation proposes a conceptual model that analyzes the consumer’s perception of the store’s atmospherics and how these influence the consumer’s store choice.

O objectivo desta investigação é estudar como o meio ambiente das lojas influencia os consumidores na escolha de um ponto de venda. O ponto de venda que é tomado neste estudo faz parte do sector terciário: Centros de Saúde e Lazer. Este projecto baseia-se na identificação das principais características dos Centros de Saúde e Lazer em Portugal que são tomadas em consideração quando os clientes ou potenciais clientes pretendem frequentar um clube desta natureza. O envolvente da loja, na teoria, consiste em três factores: ambiente, design e serviço providenciado pelos empregados, o qual nesta investigação será identificado como factor social. Por outro lado, os critérios de escolha da loja que serão analisados são: qualidade do serviço, preço e imagem da loja. A pesquisa feita na investigação também inclui um estudo do comportamento do consumidor, de modo a compreender a ligação entre o meio ambiente da loja e os critérios de escolha da loja por parte dos consumidores. As conclusões deste projecto são baseadas em 121 questionários, os quais foram distribuídos por dois principais canais: a internet (email) e a distribuição física (entrevistas pessoais). A população-alvo são membros de um Centro de Saúde e Lazer privado situado em Torres Vedras e os entrevistados foram seleccionados utilizando o método de amostragem por conveniência. Esta investigação apresenta um modelo conceptual que analisa a percepção dos consumidores sobre a envolvente da loja e como isso influencia a escolha dos consumidores por essa loja.

JEL: C12, M31

Document Type Master thesis
Language English
Advisor(s) Cunha, Susana Marques
Contributor(s) Freitas, Mónica Sofia de
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