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Aplicação do Lean Management ao processo de aquisição de produtos farmacêuticos: um caso de estudo

Author(s): Bendito, Susana da Silva

Date: 2009

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10071/1802

Origin: Repositório ISCTE

Subject(s): Lean management; Produtos farmacêuticos; Processo de aquisição; Desperdício; Pharmaceutical products; Acquisition process; Waste


Description

A complexidade dos procedimentos associados ao processo de aquisição de produtos farmacêuticos leva a demora na sua recepção, tendo impacto directo sobre o nível de serviço prestado e a quantidade de materiais armazenados. Neste contexto, a presente investigação tem por objectivo principal a redução do tempo total associado ao processo de aquisição de produtos farmacêuticos, sendo a base conceptual adoptada o lean management. A metodologia adoptada assenta em caso de estudo. Este é o do Hospital de Santo Espírito de Angra do Heroísmo, E.P.E. (HSEAH, E.P.E.). É um caso individual, constituído por uma unidade de análise, os produtos farmacêuticos. As actividades inerentes ao seu processo de compra são identificadas e classificadas de acordo com a sua capacidade de adição de valor. O mapeamento do processo de compra é baseado em entrevistas informais com colaboradores do hospital e é aplicada uma das ferramentas do Value Stream Mapping. São mapeadas três modalidades de concurso. São identificados vários tipos de desperdício no processo de compra e são feitas propostas de melhoria de modo a tornar mais célere a aquisição de produtos farmacêuticos. As conclusões obtidas salientam que são vários os factores que influenciam a duração e o desperdício no processo de aquisição de produtos farmacêuticos do HSEAH, E.P.E., nomeadamente a insularidade, a participação de dois serviços distintos, com duplicação de actividades, transporte e movimentos desnecessários entre eles, tempos de espera e diferentes procedimentos internos. Por fim, são salientadas as limitações aos resultados obtidos e identificadas oportunidades de investigação futura.

The complexity of procedures regarding the purchase of pharmaceutical products results in delays when it comes to deliveries, which has a direct impact on the level of the service provided. It has also repercussions concerning the quantity of products that are stored. In this context, current investigation aims to reduce the total amount of time associated to the process of purchasing pharmaceutical products, and lean management is the conceptual basis to achieve this purpose. The methodology is based on a case study: the Hospital de Santo Espírito de Angra do Heroísmo, E.P.E. (HSEAH, E.P.E.). It is an individual case built on one unit of analysis: the pharmaceutical products. The activities that are related to the process of purchasing these products are identified and classified according to their ability to be added value. The plan for the purchase process is based on informal interviews made to the hospital co-operators, and one of the tools of the Value Stream Mapping is also applied. Three types of contests are planned. The several types of waste that take place during the purchase process are identified and suggestions are presented to improve it, in order to accelerate the process of acquisition of pharmaceutical products. Conclusions indicate that there are several causes which influence the duration of time and waste involved in the process of purchasing pharmaceutical products regarding the HSEAH, E.P.E., such as insularity, the participation of two distinct services with duplication of activities, transport and unnecessary movement amongst them, wasted time and different internal procedures. In the end, one highlights the limitations related to the final results and identifies opportunities for future research.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
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