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Continente online: starting a one to one marketing program

Author(s): Amorim, Joana Filipa Castro de

Date: 2013

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10071/6407

Origin: Repositório do ISCTE-IUL

Subject(s): Customer Relationship Management; Relationship marketing; One to one marketing; Retail; Marketing relacional; Comércio de retalho


Description

The purpose of this thesis was to answer Sonae’s MC, one of the biggest Portuguese retail companies, challenge to solve some of the identified problems at its online retail store – Continente Online, namely the low retention rate and the inexistence of a differentiated communication with its customers. At the time this thesis was written, there was a huge lack of customer’s information. As a consequence, the company did not have any clue about customer’s characteristics, being, thus, impossible to segment and target them in a differentiated way, i.e., Mass Marketing was the strategy followed until then. To answer the identified problems, this thesis sought to launch the basis for a correct one-to-one marketing strategy, resorting to the framework developed by Don Peppers and Martha Rogers. This framework is constituted by 4 different stages: (1) identify the customers; (2) differentiate them; (3) interact; (4) and finally, adapt company’s mechanisms based on the information collected in the previous steps - customization. Hence, in a first moment a brief analysis of Continente Online’s current situation was developed, namely how they positioned themselves in the market and the environment under which the company operated. Bearing this knowledge in mind, the framework was designed and the next steps necessary for a correct and effective implementation were defined.

O desenvolvimento desta tese partiu de uma proposta da Sonae MC, uma das maiores empresas de retalho Portuguesas, com o intuito de dar resposta a alguns problemas que a mesma tinha identificado na sua loja online – Continente Online, nomeadamente a baixa taxa de retenção e a existência de uma comunicação indiferenciada com os seus clientes. Existia um total desconhecimento dos clientes, não sendo, consequentemente, possível a comunicação com os mesmos de forma diferenciada, isto é, apenas se praticava Mass Marketing. Tentando dar uma resposta aos problemas identificados, pretende-se com esta tese criar as bases para a futura implementação de uma estratégia de marketing “one-to-one”, recorrendo-se à metodologia desenvolvida por Don Peppers e Martha Rogers. Esta metodologia consiste em 4 fases: (1) identificar os clientes; (2) diferenciar os mesmos; (3) interagir com estes; (4) e finalmente, adaptar as respostas da empresa com base na informação recolhida nos passos anteriores - customização. Assim sendo, num primeiro momento realizou-se a análise da situação atual do Continente Online, a forma como o mesmo se posicionava no mercado, bem como o contexto em que o mesmo desenvolve a sua atividade. Com este conhecimento foi então desenvolvida a metodologia e definidos quais os próximos passos que a empresa deverá seguir para uma correta e efetiva implementação da mesma.

Classificação: M31: Marketing L81: Retail and Wholesale Trade; e-commerce

Document Type Master thesis
Language English
Advisor(s) Correia, Eduardo Baptista; Teixeira, Sara Bettencourt
Contributor(s) Amorim, Joana Filipa Castro de
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