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The role of cultural tourism in seasonality reduction: the case of Cape Verde

Author(s): Borges, Cilénia Lima

Date: 2013

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10071/8014

Origin: Repositório do ISCTE-IUL

Subject(s): Sazonalidade; Turismo cultural; Cabo Verde; Marketing turístico; Seasonality; Cultural tourism; Cape Verde; Tourism marketing


Description

No contexto atual de globalização e crescente competitividade no sector turístico, torna-se necessário que os destinos turísticos se foquem em fatores de diferenciação da sua oferta. Cabo Verde sempre foi promovido como destino de “Sol e Praia”, o que levou ao desenvolvimento de um turismo de massa, considerado o mais sensível a variação de preços e à sazonalidade. À medida que a procura se altera tanto a oferta turística como as técnicas de marketing se adaptam. Com a evolução das forças do meio envolvente, torna-se necessário encontrar produtos alternativos e promover eixos de diferenciação do destino turístico de Cabo Verde. Cada vez mais o sector turístico ganha proporção na economia do país, sendo responsável atualmente por mais de 20% do PIB nacional. Portanto, é imprescindível gerir e planificar o sector tendo em conta os pontos fracos e as potencialidades do país, bem como monitorar as tendências do mercado de modo a estar consciente das oportunidades e ameças que possam aparecer ao desenvolvimento do mesmo. A sazonalidade é um fenómeno que normalmente afeta o sector turístico, principalmente os destinos de “Sol e Praia”, podendo causar custos, tanto privados como sociais. Assim, o que se propõe nesse trabalho é avaliar a presença da sazonalidade no turismo em Cabo Verde, propondo o desenvolvimento do turismo cultural como forma de reduzir a sazonalidade. Para analisar o efeito da sazonalidade aplicou-se uma análise de regressão linear à base de dados de estatísticas mensais da INECV de 2007 a 2011.

In the actual context of globalization and increasing competitiveness in the tourist sector, the tourist destinations must focus on what really differentiates their offer from others. Cape Verde has always been heavily promoted as a “Sun and Sea” destination, which leads to the development of mass tourism, the most sensible segment to prices variation and seasonality. As demand changes emerging new types of tourism, both the touristic offer and marketing techniques must be adapted. With the evolution of the surrounding forces, it becomes necessary to find other alternative products and promote axes of differentiation of Cape Verde’s touristic destination. The tourist sector is increasingly gaining proportion in the country’s economy, currently accounting for over 20% of national GDP. In this sense, it is necessary to manage and plan the sector taking into account the weaknesses and potential of the country as well as monitor the market trends in order to be aware of the opportunities and threats that may appear to the sector development. Seasonality is a phenomenon that usually affects the tourism sector, especially the "Sun and Sea" destinations, which can cause costs, both private and social. So what is proposed in this work is the evaluation of the presence of seasonality in Cape Verde’s tourism, proposing the development of cultural tourism as a way to reduce seasonality. To analyze the effect of seasonality, we have applied a linear regression analysis based on data from INECV monthly statistics of 2007 to 2011.

Document Type Master thesis
Language English
Advisor(s) Santos, Maria Conceição; Curto, José Dias
Contributor(s) Borges, Cilénia Lima
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