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The impact of macroeconomic variables on the used cars sale price

Author(s): Tomé, Ana Catarina Laureano Pereira

Date: 2013

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10071/8018

Origin: Repositório do ISCTE-IUL

Subject(s): Car sale price; Used cars market; Automobile industry; Macroeconomic variables; Preço de venda do carro; Mercado de carros usados; Indústria automóvel; Variáveis macroeconómicas


Description

The 2008 economic downturn triggered significant fluctuations in several scopes, namely in the automotive industry. The purpose of this dissertation is to analyse the influence of the current crisis on the sale price of second hand vehicles. A linear regression model was estimated using the Ordinary Least Squares procedure, based on a sample of used cars sold in Portugal, since 2005 to 2012. Macroeconomic variables such as Unemployment Rate, Oil Prices, Loans granted to Private Individuals, Private Consumption Indicator, Harmonized Index of Consumer Prices, among others, were tested in the estimated regression. In addition, some variables representing the own vehicle characteristics were also included. Finally, an out-of-sample analysis was performed to evaluate the predictive ability of the linear regression model. Results suggested that some of the selected macroeconomic indicators actually influence the sale price of an automobile sold in the secondary market and due to its predicting capacity can be useful to pricing procedures or just for asset valuation.

A recessão económica de 2008 desencadeou flutuações relevantes em diversos âmbitos, nomeadamente na indústria automóvel. O objetivo desta dissertação é analisar a influência da atual crise no preço de venda dos carros em segunda mão. Para tal, foi estimada uma regressão linear, recorrendo ao método dos Mínimos Quadrados Ordinários, com base numa amostra de carros usados vendidos em Portugal, entre 2005 e 2012. Variáveis macroeconómicas tais como a Taxa de Desemprego, o Preço do Petróleo, os Empréstimos concedidos a Particulares, o Indicador do Consumo Privado, o Índice Harmonizado de Preços no Consumidor, entre outras, foram testadas na regressão. Para além destas, foram incluídas variáveis que representam as próprias características do veículo. Por fim, foi realizada uma análise out-of-sample para testar a validade do modelo de regressão linear. Os resultados revelaram que algumas das variáveis escolhidas têm, de facto, impacto no preço de um automóvel vendido no mercado secundário e que, devido à sua capacidade preditiva, podem ser úteis para procedimentos de pricing ou apenas para avaliação de ativos.

Classificação JEL: C21; E31.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Curto, José Dias
Contributor(s) Tomé, Ana Catarina Laureano Pereira
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