Document details

It takes two flints to make a fire : understanding work engagement at the team level

Author(s): Costa, Patrícia Lopes

Date: 2014

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10071/8489

Origin: Repositório do ISCTE-IUL

Subject(s): Team work engagement; Teamwork; Employee engagement; Interpersonal team processes; Work engagement de equipa; Trabalho em equipa; “Engagement” dos colaboradores; Processos interpessoais de equipa


Description

The main goal of the present thesis is to propose, validate and understand the construct of team work engagement. The thesis includes one theoretical article and five empirical articles. Theoretically, team work engagement is defined as a shared emergent state that mediates the relationship between interpersonal team processes and team effectiveness. In studies 1 and 2, we aimed at validating the construct. Our results indicate that work engagement can be empirically assessed at the individual and team levels. Moreover, the findings support the proposed mediation role of team work engagement. Study 3 was aimed at investigating a specific interpersonal team process variable, team conflict, in the relationship between team resources and team effectiveness. Results show that task and relationship conflict are contextual variables that have a negative impact on team work engagement. Task conflict, however, can strengthen the positive relationship between team work engagement and team performance. In study 4 we investigated the cross-level influence of team work engagement and individual positive emotions on perceptions of team viability. Our results indicate that team-level states have a “protective” effect on this specific outcome. Finally, study 5 takes a qualitative look at team members’ interactions, looking for patterns that characterize highly engaged teams. We found that positive affective interactions are frequent within these teams, but that the relationship between affective interactions and team objective performance is not linear. This work contributes to our understanding of teamwork, particularly its affective properties. The thesis also feeds the discussion of multilevel phenomena in organizational life, highlighting relevant clues for managing teams.

A presente tese tem como objectivo propor, validar e explorar a emergência do constructo de “work engagement” de equipa. Apresenta-se uma proposta teórica, e cinco estudos empíricos. Teoricamente, define-se “work engagement” de equipa como um estado emergente partilhado, mediador da relação entre processos interpessoais de equipa e a eficácia da mesma. Os dois primeiros estudos procuraram validar o constructo. Os resultados mostram que este é distinto ao nível individual e de equipa, e suportam o referido papel mediador. O estudo 3 analisa um processo interpessoal específico, o conflito, na relação entre os recursos da equipa e a sua eficácia, mediada pelo “work engagement” de equipa. O conflito relacional e de tarefa apresentam uma relação negativa com o “work engagement” de equipa. Porém, o conflito de tarefa influencia positivamente a relação entre o “work engagement” de equipa e o seu desempenho. No estudo 4 investigou-se a influência “cross-level” entre o “work engagement” de equipa e as emoções positivas individuais para a percepção da viabilidade da equipa. Os resultados indicam que os estados colectivos têm um efeito “protector” para esta variável. Finalmente, o estudo 5 apresenta uma abordagem qualitativa, procurando padrões de interacção que caracterizam equipas de elevado “engagement”. Estas equipas demonstram frequentes interacções afectivas com valência positiva, mas a relação entre estas e a performance objectiva das equipas não é linear. Este trabalho contribui simultaneamente para a compreensão do trabalho em equipa, nomeadamente da sua dimensão afectiva, e para a discussão de constructos de natureza multinível, salientando pistas relevantes para a gestão de equipas.

PsycINFO Classification Categories and Codes: 3660 Organizational Behavior; 3020 Group & Interpersonal Processes

Document Type Doctoral thesis
Language English
Advisor(s) Passos, Ana Margarida; Bakker, Arnold B.
Contributor(s) Costa, Patrícia Lopes
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