Document details

Redesign de uma escola particular : estudo de caso

Author(s): Mocho, Luis Miguel Sameiro de Sousa da Cruz

Date: 2014

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10071/8500

Origin: Repositório do ISCTE-IUL

Subject(s): Gestão; Avaliação; Estratégia; Desempenho; Management; Evaluation; Strategy; Performance


Description

Num tempo de constantes alterações sociais, as organizações que não se adaptam acabam por sucumbir perante aquelas que satisfazem melhor as necessidades dos seus clientes. O mercado também dita as leis. Neste aspecto, as organizações escolares precisam igualmente de responder à exigência deste mercado que tem nos conceitos de eficácia e eficiência os seus maiores aliados. O objecto de estudo é um colégio particular situado na zona de Lisboa. Através da análise da envolvente externa e interna, fez-se uma proposta de reorganização visando o redesenho da estratégia e a criação de uma nova dinâmica com base no modelo de Wheelen & Hunger (2012). Partindo da visão e da missão, definiram-se os objectivos e as políticas para, por fim, implementar a estratégia e proceder à sua avaliação. Foram desenvolvidos instrumentos de suporte tais como um Balanced Scorecard e um modelo de avaliação de desempenho, onde se integra um mapa de gestão das competências.

In a period of constant social changes, organizations that do not adapt eventually succumb to those that best meet the needs of its customers. Competition also dictates laws. As such, school organizations must look for ways to meet the needs of a market that has the concepts of effectiveness and efficiency as their greatest allies. In this project, the object of study is a private educational institution located in the Lisbon area. Through an analysis of its external and internal environment, a reorganizational proposal was submitted in order to redesign the school’s strategy and create a new dynamic based on the 2012 Wheelen & Hunger model. Starting with the definition of its vision and mission, objectives and policies were defined to ultimately implement a strategy and proceed with its subsequent evaluation. To accomplish this task, it was necessary to develop support tools such as a Balanced Scorecard and a performance evaluation model, in which a map measuring core competencies was included.

Trabalho de projecto

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Nascimento, Generosa Gonçalves do
Contributor(s) Mocho, Luis Miguel Sameiro de Sousa da Cruz
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo