Document details

Flag carriers: Should we preserve them?

Author(s): Timár, Anett Emese

Date: 2013

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10071/8577

Origin: Repositório ISCTE

Subject(s): Companhia aérea -- Airline; Flag carrier; Hungary; Low cost carrier; Network carrier; Companhias aéreas; Low cost; Companhias de rede; Companhias de bandeira; Húngria


Description

This pedagogical case study is dedicated to show the recent changes in the airline industry, whereby the majority of the so-called ‘flag carriers’ disappeared, either through privatization or bankruptcy. This is due to lack of capacity to adapt to a new environment, by which network carriers and low cost carriers are fighting with continuous cost reduction and business model changes in order to attract more passengers. Recent studies show that the model of low cost carriers is more suitable in the short haul markets, through which carriers can focus on point-topoint execution rather than network fares. Therefore, network carriers are being forced to reevaluate their way of service with a result of a new model adapted from the low cost carriers. The case study will present the incident of Malév, the Hungarian flag carrier, focusing on the steps that lead to bankruptcy, and analysis of the competitors’ strategic movements occurred right after its official stop of operations on February 3rd, 2012.

O âmbito deste estudo de caso é mostrar as recentes mudanças no sector da aviação, evidenciadas pelo desaparecimento, por privatização ou falência, da maioria das chamadas ‘companhias de bandeira’. Este facto deve-se à falta de capacidade de adaptação a um novo ambiente, onde as companhias áreas lutam por uma contínua redução de preços e mudanças no modelo de negócio, de modo a atrairem mais passageiros. Estudos recentes demonstram que o modelo de negócio das companhias low cost é mais apropriado para o mercado de curto e médio curso, onde as companhias se podem focar na execução point-to-point ao invés das tarifas de rede. Deste modo, as companhias de rede têm sido forçadas a reavaliarem os serviços oferecidos, adaptando um modelo de negócio semelhante ao das companhias low cost. O caso de estudo apresentará o incidente da companhia área de bandeira húngara Malév, centrado-se no caminho percorrido pela mesma e que a levou à falência, e análise dos posicionamentos estratégicos dos concorrentes, que ocorreram logo após o término oficial das operações, a 3 de Fevereiro de 2012.

Document Type Master thesis
Language English
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents