Document details

Da identificação à educação dos alunos sobredotados : perceção dos professores dos 2º e 3º ciclos do ensino básico

Author(s): Simão, Ana Isabel Simões

Date: 2016

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.14/19605

Origin: Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa

Subject(s): Sobredotação; Identificação; Educação especial; Intervenção educativa; Práticas educativas; Giftedness; Personality; Special educational needs; Curriculum integration; Professional skills


Description

Ao longo de várias décadas, o interesse pela educação dos alunos sobredotados foi sendo alimentado pela curiosidade dos investigadores nas mais diversas áreas do conhecimento. Porém, a sobredotação agrega algumas dúvidas e ambiguidades, emergentes do seu conceito assente em múltiplos critérios e múltiplos talentos, acabando por criar dificuldades na identificação e consequentemente na especificação das medidas educativas a serem aplicadas a cada caso. Apesar dos alunos sobredotados terem direito a uma educação diferenciada e dirigida às suas necessidades, estes não costumam ser alvo de grande preocupação por parte do sistema educativo e dos seus intervenientes. Tomando estas preocupações, a componente teórica desta dissertação centra-se na concetualização da sobredotação, no processo de identificação, e na intervenção do sistema educativo face a estes alunos. A componente empírica assume um grande objetivo que é o de compreender até que ponto os professores estão informados e preparados para identificar, eleger e educar os alunos sobredotados. A amostra foi selecionada por conveniência, sendo composta por 343 professores dos 2º e 3º Ciclos do Ensino Básico, de escolas públicas, pertencentes a seis agrupamentos do distrito de Viseu. Face aos objetivos do estudo e à ausência de um instrumento adaptado aos mesmos, desenvolveu-se um questionário que contivesse as perguntas chave acerca da temática. Os resultados obtidos mostram que os professores, apesar de já terem algum conhecimento acerca do que é a sobredotação e de como se carateriza um aluno sobredotado, ainda apresentam algumas reticências quanto à elegibilidade dos mesmos para a Educação Especial, apontando que esta está mais direcionada para os alunos com dificuldades de aprendizagem. Quanto à educação dos alunos sobredotados e talentosos, os professores referem que se encontram preparados para os educar conjuntamente com outros profissionais, mas com vários obstáculos a serem ultrapassados.

Throughout several decades, the interest for the education of the highly gifted children pupils was being fed for the curiosity of the investigators in the most diverse areas of the knowledge. However, numerous studies have confirmed that Intellectual giftedness demonstrate adds, some doubts and ambiguities of its concept, in several criteria and multiples talents. It is important to note, however, those criteria and talents create difficulties in the identification and recognition the educative measures to be applied to each situation. Although the highly gifted children pupils have right to a differentiated and directed learning education, focused to their needs of the gifted are often misunderstood, are not usually a great concern on the part of the educative system and its intervening ones. The theoretical component of this thesis is centered in the giftedness ´concepts and the process of identification and the intervention of the educative system, according to these pupils. The empirical component assumes a great objective that is to understand until point the teachers are informed and chemical about preparations to identify, to choose and to educate the giftedness pupils. In some respects, component empirical assumes a great objective to understanding up which point the teachers are informed and prepared to identify, elect and educate the gifted children. It seems significant to conduct a study that looks for understanding the questions key concerning to the thematic one. The sample selected was selected by convenience and composed of 343 teachers (2nd and 3rd Cycles of basic education) of public schools, in the district of Viseu, where the teachers who participated in this case study were working. According to the goals of the study and the absence of a suitable instrument to the same ones, we developed a survey that contained the questions key concerning to the thematic. This is, therefore, an investigation, where the investigator develops a continuous work with teachers of different levels. The results of this analysis tell us that teachers have some knowledge, concerning what is the giftedness. However, still present some ellipses how much suitability of the same ones for the Special Education, pointing that more directed for the pupils with learning difficulties. These results of this sample relate that the teachers are prepared to jointly educate them with other professionals, but with some obstacles to exceed.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Ribeiro, Célia dos Prazeres
Contributor(s) Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents