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Shared value creation as core strategy : impact on the consultancy industry

Author(s): Belo, Pedro Maria dos Santos de Mendonça

Date: 2016

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.14/20346

Origin: Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa

Subject(s): Shared value creation; Needs; Strategy; Consultancy service; Criação de valor partilhado; Necessidades; Estratégia; Serviço de consultoria; Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão; Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão; Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão


Description

In order to exceed their stakeholders’ expectations, companies adopt the best strategy, one that embraces their values, cultural organization and business model. Competing in international markets will only increase the need of, those strategies, having, as well, a great component of innovation and internal knowledge. Nowadays, companies’ differentiation processes consist on adding value through the implementation of new functionalities or tools in an existent product/service. Basically, resources as innovation and knowledge are being used for improving their portfolio. They do it since, they believe stakeholders’ needs are satisfied. But what if they are wrong? What if there unsatisfied opportunities? More, that is possible to create business by focusing on such needs. This dissertation shows what the future core strategy is: shared value creation. Shared value creation involves, simultaneously, creating economic value as value for society. More than a simple corporate social responsibility strategy, it changes companies’ business mentality by focusing their operations on solving social problems or improving communities’ lives. A strategy capable of truly disrupting the market and achieve a sustainable competitive advantage. Through interviewing medium-large companies, we proved that exists an opportunity for the consultancy industry to provide a specialized service. This service would consist on helping companies replacing their current strategy, by embracing shared value creation as core strategy, since they do not own the necessary key drivers for doing it internally.

De modo a superar as expetativas dos stakeholders, empresas adotam a melhor estratégia, aquela que reflita os seus valores, cultura organizational e business model. Competir internacionalmente apenas intensificará a necessidade de, estas estratégias, terem também uma forte componente de inovação e conhecimento interno. Hoje em dia, os processos de diferenciação das empresas consistem em acrescentar valor através da implementação de novas funcionalidades ou ferramentas em produtos/serviços existentes. Basicamente, recursos como inovação e conhecimento são utilizados para melhorar o portfólio atual. Fazem isso por acreditarem que as necessidades dos stakeholders estão satisfeitas. Mas e se estão enganados? E se ainda existem oportunidades a serem satisfeitas? Mais, que é possível criar negócio ao focarem-se nestas necessidades. Esta dissertação mostra qual será a futura estratégia principal: criação de valor partilhado. Criação de Valor Partilhado involve, simultaneamente, criar valor económico e para a sociedade. Mais do que uma simples estratégia de responsabilidade social empresarial, a mesma muda a mentalidade das empresas em fazer negócio, através do foco das suas operações na resolução de problemas sociais ou melhoria das condições de vida das sociedades. Uma estratégia realmente capaz de disromper com o mercado e de alcançar uma vantagem competitiva sustentável. Através das entrevistas a médias-grandes empresas, provámos que existe uma oportunidade para a indústria de consultoria de providenciar um serviço especializado. Este serviço consistiria em ajudar as empresas na substituição das suas estratégias atuais, por uma estratégia principal de criação de valor partilhado, pois as mesmas não possuem as principais variáveis capazes de implementação interna.

Document Type Master thesis
Language English
Advisor(s) Pinheiro, Susana Frazão
Contributor(s) Belo, Pedro Maria dos Santos de Mendonça
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