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Uma análise dos serviços de música streaming e dos seus consumidores

Author(s): Fernandes, Cláudia Vieira dos Santos

Date: 2018

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.14/24424

Origin: Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa

Subject(s): Determinant attributes; Streaming music service; Digital consumer preferences; Digital piracy; Ethics; Atributos determinantes; Serviço de música streaming; Preferências do consumidor digital; Pirataria digital; Ética; Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão


Description

This study aims to identify the most decisive attributes in the purchasing decisions for consumer streaming music services, as well as analysing consumer's behaviours towards digital music. The study begins with a literature review focusing on the already existing findings in this field even while we could not find any direct characterization in the literature either of streaming music service consumers and their motivations for purchasing a premium package compared to that usually provided for free. We then carried out a survey with the attributes deriving from the literature review before concluding that there are attributes of potential importance that were not included in previous studies. Hence, we were able to define the five attributes of importance to the decision purchase process, specifically price, playlist customization, offline access, videos and advertising. Then, we carried out quantitative analysis with the objective of identifying the attributes users deem decisive in their decisions to buy/subscribe premium services. In particular, a conjoint analysis was carried out with the participation of 312 respondents, subscribers and non-subscribers of streaming music services. Thus far, there have been no such studies in Portugal and a corresponding absence of conjoint analysis studies. The results for the total sample reveal how price appears as the most important attribute, followed by the customization of playlists and offline access. However, we also undertook analysis that segmented four different consumer profiles and that returned distinct conclusions. We also found that almost half of our sample reported doing illegal downloads from the Internet. There are trends in digital piracy that arise as a result of several factors, such as the unwillingness to pay for a legal alternative, and the perceived risk by the consumer from these illegal attitudes is very low. Our results suggest that consumers' ethical judgments generally have no significant impact on their propensity to pirate music.

Este estudo tem como objetivo identificar os atributos determinantes na decisão de compra de um serviço de música streaming, bem como analisar os comportamentos do consumidor face à música digital. O estudo iniciou-se com uma revisão da literatura já existente na área proposta, sendo que não encontrámos uma caracterização direta dos consumidores de um serviço de música streaming e respetiva motivação de compra de um pacote premium face ao que usualmente é fornecido gratuitamente. Foi então realizado um levantamento entre os atributos presentes na literatura, e concluímos que há atributos que são potencialmente importantes que não foram incluídos em estudos anteriores. Desta forma, foi possível definir os cinco atributos que são importantes no processo de tomada de decisão de compra: preço, personalização das playlists, acesso offline, vídeos e ainda a publicidade. Seguidamente, foi realizada uma análise quantitativa com o objetivo de identificar os atributos que os utilizadores consideram determinantes na sua decisão de compra/assinatura de um serviço premium. Em particular, foi realizada uma análise conjoint com a participação de 312 inquiridos, assinantes e não assinantes de serviços de música streaming. Até então, não existiam estudos para Portugal e nenhum deles utilizou conjoint analysis. Os resultados revelaram que para o total da amostra, o preço surge como o atributo mais importante, seguindo-se da personalização das playlists e do acesso offline. Fizemos também uma análise de segmentação que identificou quatro perfis distintos de consumidores e para as quais conseguimos retirar conclusões distintas. Por outro lado, verificámos que praticamente metade da nossa amostra declarou fazer downloads ilegais da Internet. Há tendências de pirataria digital que surgem como resultado de vários fatores, como a indisponibilidade para pagar por uma alternativa legal, e o risco percecionado por parte do consumidor face a estas atitudes ilegais é muito baixo. Os nossos resultados sugerem que, de um modo geral, os julgamentos éticos dos consumidores não têm impacto significativo na sua propensão a piratear música.

Document Type Master thesis
Language English
Advisor(s) Machado, Fernando Alcides Sobral
Contributor(s) Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
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