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DIA : growth and innovation through acquisition strategy

Author(s): Góis, Cláudia Liliana Santos

Date: 2018

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.14/25405

Origin: Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa

Subject(s): Acquisition; Food distribution; Resources; Dynamic capabilities; Aquisição; Distribuição alimentar; Dia; Clarel; Recursos; Capacidades dinâmicas; Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão


Description

The main objective of this case study is to present the main points of the acquisition process of Schlecker stores in Portugal, to understand how it started, what were the key challenges that Dia Portugal faced - considering internal changes and external shocks - and what were the resources and capabilities needed to surpass them in order to sustain a competitive advantage. It is also important to highlight what kind of impact the acquisition had on company’s performance and on the Portuguese market. At last, students can apply several strategic frameworks to a real business situation. DIA is an international food distribution group with a network of discounts supermarkets and drugstores. In Portugal, it operates with the Minipreço and Clarel’s flag. With the economic crisis, DIA began to notice a gap in the Portuguese market regarding an offer with quality and economically accessible in the beauty category. Following its expansion strategy through the acquisition process, DIA decided to specialize in the Beauty & Personal Care segment to take advantage of two major opportunities: develop the category with the worst results in the market and, at the same time, rethink a new strategy of own brands. However, the process has shown several challenges at different organization’s levels.

O principal objetivo deste estudo de caso é apresentar uma visão geral do processo de aquisição das lojas Schlecker em Portugal. Entender como começou, quais foram os principais desafios enfrentados pela Dia Portugal – considerando mudanças internas e choques externos – e quais foram os recursos e capacidades necessárias para os superar de forma a suster uma vantagem competitiva. Também é importante destacar que tipo de impacto a aquisição teve no desempenho da empresa e no mercado português. Por fim, os alunos poderão aplicar vários quadros estratégicos de sala de aula a uma situação real de negócios. Dia é um grupo internacional de distribuição alimentar com uma rede de supermercados que aposta num formato discount e, mais recentemente, também com uma rede de drugstores. Em Portugal atua com a bandeira do Minipreço e Clarel. Com a crise económica, DIA percebeu uma lacuna no mercado português em relação a uma oferta com qualidade e acessível na categoria de beleza. Seguindo a sua estratégia de expansão, através do processo de aquisição, decidiu especializar-se no segmento de Beleza&Cuidados Pessoais para tirar proveito de duas grandes oportunidades: desenvolver a categoria que apresentava os piores resultados no mercado e repensar uma nova estratégia de marcas próprias. No entanto, o processo mostrou vários desafios em diferentes níveis da organização.

Document Type Master thesis
Language English
Advisor(s) Cardeal, Nuno César de Jesus Guerra
Contributor(s) Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
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