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The influence of intangible incentives on Generation Z : a self-concept based approach

Author(s): Seitz, Laura

Date: 2018

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.14/25527

Origin: Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa

Subject(s): Generation Z; Intangible incentives; Self-concept; Self-esteem; Geração Z; Incentivos intangíveis; Conceito próprio; Auto-estima; Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão


Description

As by today, Generation Z prepares to enter the job market. Therefore, companies will be facing a new set of challenges. With the youngest generation being part the labor force, four different generations will impact the formation of the organizations, all of them carrying different beliefs, values and ambitions. Gaining influence in the economic world the question arises: What does Generation Z expect from their future employer, what do they desire and how can a firm appeal more attractive to them? This empirical study aims to identify the perceived importance levels of Generation Z towards different intangible dimensions of employer attractiveness. Moreover, the research pursues to frame how the self-concept of Generation Z individuals, examined through the trait self-esteem, moderates the values attributed to different intangible incentives. Findings of this study provide evidence that Training & Development, Flexibility and Working Environment are among the most attracting factors for Generation Z individuals. Furthermore, the results revealed that self-esteem positively impacts the value attributed with Autonomy & Empowerment, Working Environment, Flexibility and Training through different tasks. The comparisons regarding gender, nationality and employment status revealed distinguished perception of those valued attributes among German and Portuguese nationals and among male and female members of the Generation Z.

A partir de hoje, a Geração Z prepara-se para entrar no mercado de trabalho. Deste modo, as empresas estarão a enfrentar um novo conjunto de desafios. Com a geração mais jovem fazendo parte da força de trabalho, quatro gerações diferentes terão impacto na formação das organizações, todas elas com diferentes crenças, valores e ambições. Ao ganhar influência no mundo económico, a pergunta surge: O que é que a Geração Z espera do seu futuro empregador, o que eles desejam e como uma empresa pode parecer mais atrativa para eles? Este estudo empírico visa identificar os níveis de importância que a Geração Z dá a diferentes dimensões intangíveis do empregador. Além disso, a pesquisa procura enquadrar como o autoconceito dos indivíduos da Geração Z, examinados por meio do traço da autoestima, modera os valores atribuídos aos diferentes incentivos intangíveis. Os resultados deste estudo dão provas de que Treino e Desenvolvimento, Flexibilidade e Ambiente de Trabalho estão entre os fatores mais atrativos para os indivíduos da Geração Z. Além disso, ficou provado que o traço da auto-estima tem impacto positivo no valor atribuído com Autonomia & Poder, Ambiente de Trabalho, Flexibilidade e Treino por meio de diferentes tarefas. As comparações relativas a sexo, nacionalidade e situação de emprego revelaram uma percepção distinta dos atributos valorizados entre alemães e portugueses e entre os membros masculinos e femininos da Geração Z.

Document Type Master thesis
Language English
Advisor(s) Oliveira, Maria Teresa Vieira de
Contributor(s) Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
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