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Mobility-as-a-Service : are current players delivering value? : a qualitative consumer analysis

Author(s): Crayen, Carl Rudolf Max

Date: 2018

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.14/25552

Origin: Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa

Subject(s): Mobility-as-a-Service; Consumer-perceived value; Product attributes; Mobility needs; Urban areas; Germany; Mobility concept; Young consumers; Mobilidade-como-serviço; Valor para o consumidor; Atributos do produto; Necessidades de mobilidade; Alemanha; Áreas urbanas; Conceito de mobilidade; Consumidores jovens; Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão; Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão; Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão


Description

Urbanization, technological developments, along with the trend towards access-based mobility, fosters the rise of shared mobility services. This in return caused the birth of a new mobility service concept, namely Mobility-as-a-Service, which anticipates the change of mobility consumption by the aggregation and redistribution of mobility services through a single mobile application. Due to the lack of existing consumer studies related to Mobility-as-a-Service, this master thesis explores the emerging phenomenon from the consumer perspective, with special attention towards the consumer-perceived value existing Mobility-as-a-Service providers add. The researcher obtained data in a qualitative manner through semi-structured (in-depth) interviews with young Mobility-as-a-Service consumers in urban areas in Germany, in order to explore their post-consumption experiences. The analysis was of inductive nature, following the qualitative content-analysis approach. Research findings indicate that consumer-perceived value is at hand, in form of the opportunity to search for and book tickets for public transport within the single application, addressing the consumer needs for time savings, convenience, information and ease of use. However, the value addition is of limited nature due to performance issues, limited service beyond local boundaries and partial irrelevance of integrated transport modes. These results provide new insights for existing providers and enrich the explorative research field of Mobility-as-a-Service. Due to the sole focus on young Mobility-as-a-Service consumers, and their relationship with a specific provider, findings are of limited nature and can not be generalized across target segments and geographic boundaries.

Urbanização e desenvolvimento tecnológico, juntamente com a tendência para a mobilidade baseada na fácil disponibilidade de acesso, promove o aumento dos serviços partilhados de mobilidade. Estes acontecimentos causam o nascimento de um novo conceito de serviço de mobilidade: a Mobilidade como Serviço, que antecipa a mudança do consumo de mobilidade pela agregação e redistribuição de serviços de mobilidade através de um serviço aplicativo móvel. Devido à falta de estudos de consumo relacionados à Mobilidade como Serviço, esta tese de mestrado explora o fenômeno emergente do ponto de vista do consumidor, com especial foco no valor para o consumidor como consumidor de um serviço de mobilidade. O realizador da tese obteve dados de maneira qualitativa por meio de entrevistas semi-estruturadas (em profundidade) com jovens consumidores de mobilidade como serviço em áreas urbanas na Alemanha, a fim de explorar as suas experiências pós-consumo. A análise foi de natureza indutiva, seguindo a abordagem qualitativa de análise de conteúdo. Os resultados da pesquisa indicam que os resultados recolhidos pelo consumidor estão facilmente disponíveis, sendo facilmente pesquisar e reservar ingressos para transportes públicos dentro um só aplicativo móvel. No entanto, a adição de valor é de natureza limitada devido aos problemas de desempenho, ao fornecimento limitado de serviços além dos limites locais e a irrelevância parcial dos modos de transporte integrados. Devido ao foco exclusivo em jovens consumidores de mobilidade como serviço e ao seu relacionamento com um provedor específico, os achados são de natureza limitada e não podem ser generalizadosaos segmentos-alvo e fronteiras geográficas.

Document Type Master thesis
Language English
Advisor(s) Rita, Miguel Fontes Casegas Correia
Contributor(s) Crayen, Carl Rudolf Max
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