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CSR and Millennial Job Attraction : the case of Academia BAI & Total

Author(s): Freeman, Marcelo Cohen dos Santos

Date: 2018

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.14/25617

Origin: Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa

Subject(s): Corporate Social Responsibility; Organizational attractiveness; Social identity theory; Signalling theory; Millennials; Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão


Description

The relationship between corporate social responsibility and millennial job attraction, is one that is extremely insightful to managers all around the world. A rapidly changing economic climate has exacerbated the need for managers to attract the best talent available, and equally important, retain that talent. This dissertation will focus on two corporations operating in Angola; Academia BAI & Total EP. Both companies are established in the Angolan market, and already have some form of internal CSR policies. These existing policies will be examined in order to better comprehend how they can be leveraged in order to intensify the desired impact (increased millennial attraction). When attempting to justify the relationship, social identity theory is used to explain the importance of shared values between an organization and a prospective job seeker. Signalling theory complements social identity theory by expressing the importance of communicating said values. In addition, the dissertation also tackles this problem from the perspective of Angolan university students. A series of interviews were conducted in order to better comprehend millennial preferences in terms of CSR and job attraction. Overall this dissertation shows that in the case of the two Angolan companies, a combination of new CSR initiatives with adjustments to pre-existing policies can be effectively used to increase the appeal of working at either firm.

A relação entre a responsabilidade social das empresas e a o recrutamento de millennials é extremamente ilustrativa para os gestores em toda a parte. O atual clima de mudança económica exacerbou a necessidade de os gestores recrutarem o melhor talento disponível, assim como a necessidade de retenção desse talento. A presente dissertação tem como escopo duas empresas que conduzem a sua atividade em Angola; Academia BAI & Total EP. Ambas empresas estão estabelecidas no mercado angolano e têm já políticas de responsabilidade social em vigor. As políticas existentes serão analisadas de forma a compreender como estas podem ser utilizadas para intensificar o impacto desejado, i.e., a atração de millennials. Ao justificar a relação entre estes dois conceitos, utilizamos a teoria da identidade social para destacar a importância da partilha de valores entre uma empresa e um potencial funcionário. A signalling theory complementa a teoria da identidade social ao expressar a relevância da comunicação dos suprarreferidos valores. Esta dissertação aborda a problemática em questão do prisma de alunos universitários angolanos. Realizaram-se uma série de entrevistas que são agora expostas, com o objetivo de compreender as preferências de millennials no que tange à relação entre a atratividade de postos de trabalhos e a responsabilidade social das empresas. Em suma, esta dissertação demonstra que, no caso das empresas angolanas analisadas, uma combinação de iniciativas de responsabilidade social e de ajustamentos às políticas existentes pode ser utilizada para tornar mais apelativo um emprego em qualquer das empresas.

Document Type Master thesis
Language English
Advisor(s) Versari, Pietro
Contributor(s) Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
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