Document details

When packaging communication does not tell everything : a study of the impact on purchase intent

Author(s): Figueiredo, Maria Quartin Simão Montalvão

Date: 2023

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.14/41372

Origin: Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa

Subject(s): Packaging; Perceived quality; Consumer knowledge; Purchase intention; Gluten­Free; Packaging information; Visual; Embalagem; Qualidade percecionada; Conhecimento do consumidor; Intenção de compra; Informação das embalagens; Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão


Description

In the past, packaging was only meant to protect the product and facilitate transportation. However, the function has changed and is increasingly seen as an essential marketing element. Now, packaging has a greater weight in making distinctions between brands and an enormous influence on consumer choices, especially in capturing attention between various products. This dissertation focuses on gluten­free pasta and how different types of packaging affect consumers' choice decisions. The stimuli studied are packages that omit information, packages with the right information, and packages with the wrong information. In order to choose the best stimuli for the study and avoid bias, a focus group was carried out. Next, an online questionnaire was conducted to test the hypotheses built in the literature review. The data collected from the questionnaire were analyzed using SPSS Statistics and are presented in the last chapters of this dissertation. Through the tests, it is revealed that perceived quality explains the relationship between stimuli and purchase intention and that the moderator, consumer knowledge, does not moderate the relationship between perceived quality and purchase intention and the relationship between packaging and purchase intention.

Antigamente, as embalagens tinham o objetivo de proteger o produto e de facilitar o transporte. Contudo, a função das embalagens mudou e cada vez mais são consideradas um elemento essencial do marketing. Atualmente, têm um maior peso na distinção entre marcas e uma enorme influência nas escolhas dos consumidores, especialmente em captar a atenção entre vários produtos. Esta dissertação foca­se nas massas sem glúten e em como as diferentes embalagens afetam as decisões dos consumidores. Os estímulos estudados são: embalagens que omitem informação; embalagens com a informação correta, e embalagens com informação errada. De forma a escolher os estímulos para o estudo e evitar enviesamentos, realizou­se um focus group. De seguida, foi realizado um questionário online de forma a testar as hipóteses da literature review. Os dados recolhidos através do questionário foram analisados no SPSS Statistics e são apresentados nos últimos capítulos desta dissertação. Através dos testes, pode­se concluir que a qualidade percecionada explica a relação entre estímulos e intenção de compra e que o moderador, conhecimento do consumidor, não modera a relação entre a qualidade percecionada e intenção de compra e a relação entre embalagem e intenção de compra.

Document Type Master thesis
Language English
Advisor(s) Romeiro, Paulo
Contributor(s) Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
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