Document details

Contando histórias com realidade aumentada: estratégia para promover a fluência da leitura infantil

Author(s): Naschold, Angela Chuvas ; Balen, Sheila ; Campos, André ; Santos, Selan Rodrigues dos ; Soltoski, Michele ; Brazorotto, Joseli ; Pereira, Antonio

Date: 2015

Persistent ID: http://hdl.handle.net/123456789/23123

Origin: Oasisbr

Subject(s): Compreensão leitora; Fluência leitora; Realidade aumentada; Reading comprehension; Reading fluency; Augmented reality


Description

Submitted by Ismael Pereira (ismael@neuro.ufrn.br) on 2017-05-26T15:12:45Z No. of bitstreams: 1 Contando histórias com realidade aumentada.pdf: 1447861 bytes, checksum: 1bd8754ff1aefa75d9efb06d763f8837 (MD5)

Approved for entry into archive by Ismael Pereira (ismael@neuro.ufrn.br) on 2017-05-26T15:12:54Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Contando histórias com realidade aumentada.pdf: 1447861 bytes, checksum: 1bd8754ff1aefa75d9efb06d763f8837 (MD5)

Made available in DSpace on 2017-05-26T15:12:54Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Contando histórias com realidade aumentada.pdf: 1447861 bytes, checksum: 1bd8754ff1aefa75d9efb06d763f8837 (MD5) Previous issue date: 2015

O objetivo deste trabalho é discutir o papel das tecnologias digitais no incentivo à leitura infantil. A compreensão textual de estudantes brasileiros é muito precária, e são necessárias medidas eficazes para melhorar esse quadro. Uma estratégia é fomentar a leitura desde os primeiros anos de escola, na esperança de que melhorias na fluência, na construção de vocabulário e no desenvolvimento de atração pela narrativa textual possam contribuir para a criação de uma sociedade leitora. Neste trabalho, discutimos e apresentamos uma proposta de utilização de uma tecnologia digital em particular, a realidade aumentada, que cria uma nova perspectiva de interação com o livro como objeto físico, para melhorar a fluência da leitura e auxiliar a melhorar os índices de compreensão leitora dos estudantes brasileiros.

This paper aims to discuss the role of digital technologies in stimulating children’s reading. Brazilian students’ reading comprehension is very poor, and effective actions are necessary to improve this situation. One strategy is to stimulate reading habits since the early grades, hoping that improvements in fluency, vocabulary building and increased interest in narratives may contribute to the creation of a society of readers. In this paper, we discuss and present a proposal for the utilization of augmented reality, a digital technology that has brought about a new perspective for interacting with books as physical objects, in order to improve Brazilian students’ reading fluency and their performance in reading comprehension tests.

Document Type Research article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents