Document details

Criação e edição de conteúdos imersivos multissensoriais num Ambiente Virtual

Author(s): Coelho, Hugo Rafael Mendes

Date: 2018

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10348/8407

Origin: Repositório da UTAD

Subject(s): Realidade virtual; presença; usabilidade; interface tangível; multissensorial


Description

Com o desenvolvimento de novos dispositivos de visualização imersiva associados à Realidade Virtual (RV) surgiu um novo meio que permite a visualização de conteúdos como por exemplo os vídeos 360°, estes permitem transportar os utilizadores para novos locais ou a revisitar locais anteriormente visitados. De modo a melhorar a experiência do utilizador, os conteúdos imersivos têm vindo a apresentar cada vez mais um número de estímulos alargado que permite que os utilizadores experienciem estes conteúdos com o máximo de sentidos possível e assim se abstraia do mundo real e tenha a sensação de que está noutro local. Atualmente, a inclusão de estímulos (para além do áudio) num vídeo 360 é feita manualmente, isto é codificado, testado e modificado se necessário, o que torna o processo moroso e dispendioso. Nesta dissertação é desenvolvida três versões da ferramenta de autoria: versão não imersiva, versão imersiva e versão imersiva em conjunto com uma interface tangível, para a criação e edição de conteúdos multissensoriais e a avaliação das várias versões quanto à usabilidade, sentimento de presença, satisfação. as versões são as seguintes: ferramenta de autoria não imersiva, ferramenta de autoria imersiva e ferramenta de autoria imersiva em conjunto com uma interface tangível.

With the development of new immersive visualization devices associated to Virtual Reality, the 360 videos emerged. This 360 videos allows the user to travel to new locations or revisit places that we have seen already. In order to enhance the user experience, multisensory content is allowing users to experience this content with all of their five senses and because of that the user get loses track of the real world and feels like he is elsewhere. Nowadays, the addition of stimuli (besides audio) in a 360 video is done manually, this means codding, test and modify it if it does not behave like intended. Therefore, it is necessary to develop an authoring tool to make the inclusion of stimuli easy to perform. In this dissertation is developed three versions of an authoring tool for adding and editing immersive multisensory content in 360 videos. The various versions are as follows: non-immersive authoring tool, immersive authoring tool and immersive authoring tool with a tangible interface. We evaluate the three versions of the authoring tool regarding the usability, presence and satisfaction. The results showed that the immersive authoring tools have an higher satisfaction that non immersive authoring tool, that for instance had a better time to accomplish the tasks given comparing with the immersive authoring tool.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Bessa, Maximino Esteves Correia; Melo, Miguel Ângelo Correia de
Contributor(s) Coelho, Hugo Rafael Mendes
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents