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The Importance of Social Media for Political Outsiders — Between Disintermediation and Media Hybridism

Author(s): Lopes, Rafael

Date: 2022

Origin: Revista Comunicando

Subject(s): Political Public Relations; Digital Public Relations; Political Communication; Social Media; Political Parties; Relações Públicas na Política; Relações Públicas Digitais; Comunicação Política; Redes Sociais; Partidos Políticos; Relaciones Públicas en la Política; Relaciones Públicas Digitales; Comunicación Política; Redes Sociales; Partidos Políticos


Description

The research that supports this article sought to ascertain the importance of social media forthe three newest political parties to obtain parliamentary seats for the fi rst time in Portugal, a phenomenon that occurred as a result of the outcome of the 2019 legislative elections and afterwhich the country observes a political culture marked by greater parliamentary fragmentation.It was also intended to ascertain the possible presence of principles and practices alignedwith the theory and practice of public relations in these parties’ perspective on digital communication. To accomplish this undertaking, semi-structured interviews were conductedwith the communication advisors of the three parties in question — Chega, Iniciativa Liberaland Livre —, with the data collected subjected to qualitative content analysis. In addition, thepublications of the offi cial pages of these parties on the social network Facebook during theperiod of the electoral campaign preceding the 2019 legislative elections, from September22th to October 4th, were analyzed under a quantitative framework. The fi ndings of this studyshow that the political parties in question see digital platforms as a priority in communicatingwith the electorate, with the dual function of serving as a substitute for traditional mediacommunication or as a bridge to obtaining that same media coverage.

La investigación en la que se basa este artículo buscó descubrir cuál es la importancia de las redes sociales para los tres últimos partidos políticos que obtuvieron escaños parlamentariospor primera vez en Portugal, un fenómeno que se produjo tras el resultado de las eleccioneslegislativas de 2019 y a partir del cual el país observa una cultura política marcada por unamayor fragmentación parlamentaria. Además, se pretendió averiguar la posible presencia deprincipios y prácticas alineados con la teoría y la práctica de las relaciones públicas en laperspectiva de estos partidos sobre la comunicación digital. Para llevar a cabo esta tarea, serealizaron entrevistas semiestructuradas a los asesores de comunicación de los tres partidosen cuestión — Chega, Iniciativa Liberal y Livre —, y los datos recogidos se sometieron a unanálisis de contenido cualitativo. Además, se analizaron las publicaciones en las páginasoficiales de Facebook de estos partidos desde una perspectiva cuantitativa en el periodo decampaña electoral previo a las elecciones parlamentarias de 2019, entre el 22 de septiembrey el 4 de octubre. Las conclusiones de este estudio muestran que los partidos políticos encuestión ven lo digital como una prioridad en la comunicación con el electorado, teniendola doble función de servir como sustituto de la comunicación en los medios tradicionales ocomo puente para obtener esa misma cobertura mediática.

A investigação subjacente a este artigo procurou apurar qual a importância das redes sociais para os três mais recentes partidos políticos a obter assento parlamentar pela primeira vez em Portugal, fenómeno que ocorreu após o desfecho das eleições legislativas de 2019 e a partir do qual o país observa uma cultura política marcada por uma maior fragmentação parlamentar. Pretendeu-se ainda apurar a eventual presença de princípios e práticas alinhadas com a teoria e prática das relações públicas na sua perspetiva sobre a comunicação digital. Para concretizar este empreendimento, foram conduzidas entrevistas semiestruturadas aos assessores de comunicação dos três partidos em causa — Chega, Iniciativa Liberal e Livre —, com os dados recolhidos submetidos a uma análise de conteúdo qualitativa. Para além disso, foram analisadas sob uma ótica quantitativa as publicações das páginas oficiais destes partidos na rede social Facebook no período da campanha eleitoral antecedente às eleições legislativas de 2019, entre 22 de setembro e 4 de outubro. As conclusões deste estudo mostram que os partidos políticos em causa encaram o digital como uma prioridade na comunicação com o eleitorado, tendo a dupla-função de servir como substituto da comunicação nos media tradicionais ou como ponte para a obtenção dessa mesma cobertura mediática.

Document Type Journal article
Language Portuguese
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