Document details

Habitus: Deleuze e a Experiência Arquitectónica

Author(s): Pereira, Marco António Neves de Abreu

Date: 2018

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10362/29834

Origin: Repositório Institucional da UNL

Subject(s): Hábito; Vida; Devir; Sensação; Corpo; Empirismo Transcendental; Habit; Life; Becoming; Sensation; Body; Transcendental Empiricism; Domínio/Área Científica::Humanidades::Filosofia, Ética e Religião


Description

A presente dissertação pensa a experiência arquitectónica no campo do empirismo transcendental de Gilles Deleuze, tendo como conceito central a definição deleuziana de hábito. Pretende-se demonstrar que é no hábito que a recepção arquitectónica se revela completamente como vida. Deleuze na sua obra de 1968, Diferença e Repetição, define o hábito como presente vivo produtor de diferenças e de sensações; o que vai permitir, por um lado, desfazer a perspectiva normativa do hábito como repetição do Mesmo e, por outro lado, colocar o hábito no campo da estética e a vivência arquitectónica no hábito. O hábito como presente vivo é o conceito que articula a estética com a ontologia da univocidade do Ser de Deleuze; sendo a arquitectura, no domínio da arte, a expressão máxima da relação estética-ontológica deleuziana pela sua relação íntima e natural com a realidade da vida. As obras de arte arquitectónicas fazem coincidir na sua vivência a arte e a vida num único movimento estético-ontológico, elevando todo o quotidiano a arte. Isto vai ser compreendido através da filosofia empírico-transcendental de Deleuze pelo facto de esta ser atravessada por um vitalismo intempestivo e criativo que só pode ser sentido como sensação. Sensação que é sentida por um corpo e pensamento intensivos e sensuais, libertos de qualquer organização orgânica e representativa ao passarem a estar em modulação rítmica devido ao movimento de diferenciação da vida como devir. O devir é o que deve ser sentido na vivência arquitectónica assim como pelo arquitecto enquanto cria e projecta; é o lugar da heterogénese da vida e da arte ao qual o arquitecto deve aceder e habitar.

The present dissertation thinks the architectural experience in the field of Gilles Deleuze’s transcendental empiricism, having as main concept his definition of habit. We pretend do demonstrate that the architectural reception reveals itself in habit as life. Deleuze in his book of 1968, Difference and Repetition, defines the habit as living present, producer of differences and sensations; which will allow, on the one hand, to dissolve the normative perspective of habit as repetition of the Same and, on the other hand, place the habit in the field of aesthetics and the architectural livingness in the habit. The habit as living present is the concept that articulates Deleuze’s aesthetic with the his ontology of the univocity of Being; being the architecture, in the domain of art, the most expressive example of this aesthetic-ontological relation because of the intimate and natural connection of architecture with the reality of everyday life. Architectural works of art match, in their livingness, art and life in a single aesthetic-ontological movement, elevating everyday life to art. This is only comprehensive through Deleuze´s transcendental empiricism philosophy because in its core there is an untimely and furious vitalism that can only be felt as sensation. Sensation that is felt by an intensive and sensual body and thought, both free of any organic and representative organization when they become rhythmic modulation which is produced by the differentiation movement of life as becoming. Becoming is what must be felt in the architectural livingness and by the architect as he creates and projects constructions; it is the place of the heterogenesis of life and art to which the architect must have access and inhabit.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Constâncio, João Manuel Pardana
Contributor(s) RUN
CC Licence
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents