Author(s):
Bucassa, Paulo Lussamba da Cunha
Date: 2012
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.5/10398
Origin: Repositório da UTL
Subject(s): Cultura Organizacional; Comprometimento Organizacional; Universidade; Angola; Organizational Culture; Organizational Commitment; University
Description
Mestrado em Gestão de Recursos Humanos
O presente estudo teve por objectivo verificar se existem diferenças de comprometimento e cultura organizacional entre duas instituições do ensino superior: uma do setor privado e outra do setor público. No seguimento de uma revisão da literatura, colocaram-se algumas hipóteses, nomeadamente: nível superior de comprometimento na universidade privada; cultura mais orientada para o clã e mercado na universidade privada. Ao passo que para a universidade pública, tendo maior dependência do estado, espera-se um nível inferior de comprometimento e uma cultura mais orientada para hierarquia. Está investigação integrou uma metodologia quantitativa, com recurso a utilização do constructo comprometimento que tem por base o quadro teórico de Meyer & Allen (1991) nas três componentes: afectiva, calculativa e normativa, e do constructo cultura que é baseado no quadro teórico de Deshpandé, Farley & Webster (1993), nas suas quatro tipologias: clã, adocracia, hierarquia e mercado. Foram inqueridos 42 docentes da universidade pública e 85 docentes da universidade privada. O resultado do estudo empírico revela um maior nível de comprometimento na universidade privada do que na universidade pública. Para cultura organizacional, o estudo mostra não existir uma cultura dominante nas universidades, embora a universidade pública apresenta uma tendência orientada para a cultura de mercado e a universidade privada uma orientação para cultura clã. Também foram estudadas algumas relações que mostram existir associação positiva entre o comprometimento afectivo e a cultura clã e a inexistência de associação entre a cultura hierárquica e o comprometimento calculativo.
The present study seeks to verify if there are differences in commitment and organizational culture between two higher education institutions: one from the private sector and other from the public sector. Following reviews on the known literature, some hypothesis are set forth, namely: superior level of commitment on private university; more clan and market-oriented culture in private university. While public university, being more State dependent, is expected to have inferior level of commitment and a more hierarchy-oriented culture. This investigation has adopted a quantitative methodology, having as resource the use of the commitment construct that is based on Mayer & Allen?s (1991) theoretical framework on its three components: affective, calculative and normative, and the culture construct, which is based on the theoretical framework of Deshpandé, Farley & Webster (1993), and its four typologies: clan, adhocracy, hierarchy and market. 42 teachers from public universities and 85 teachers from private universities were inquired. The result of the empiric study has shown a higher level of commitment in private university than in public university. Regarding cultural organization, this study does not show a dominant culture in any of the universisties, although the public university has shown a market-oriented culture, and the private university has shown a clan-oriented one. It was also studied some relations that show positive association between affective commitment and clan culture, and the non-existant association between hierarchycal culture and calculative commitment.