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Plano de marketing para o restaurante "Zé do Prego"

Author(s): Soares, Joana Sofia de Macedo

Date: 2015

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.5/10826

Origin: Repositório da UTL

Subject(s): plano de marketing; action research; restauração; SERVQUAL; satisfação do cliente; marketing plan; Restaurants; customer satisfaction


Description

Mestrado em Marketing

Este projeto tem como objetivo a elaboração de um plano de marketing para o restaurante "Zé do Prego". Situado no coração da cidade do Porto, o "Zé do Prego" é uma casa de pregos a funcionar desde Novembro de 2014. De modo a orientar a abordagem da empresa ao mercado, foi desenvolvido um plano de marketing com o intuito de dar resposta às necessidades do restaurante, através de estratégias que possibilitem o reforço da sua presença no mercado da restauração portuense. No seguimento de uma parceria colaborativa com o restaurante é utilizada uma metodologia de action research, dentro do contexto específico da empresa e do setor da restauração português. No âmbito da natureza interativa do processo de diagnóstico, foi lançado um inquérito de satisfação aos clientes que visitaram o restaurante no período de 29 de Julho a 10 de Agosto, com base no modelo SERVQUAL de Parasuraman, Zeithaml e Berry (1988). De modo geral, os clientes afirmam estar satisfeitos com o serviço prestado pelo restaurante, pesa embora não acreditem que o mesmo compreenda as suas necessidades específicas ou atue pelo seu melhor interesse. Deste modo, a estratégia formulada irá assentar na reformulação do mix promocional, com ênfase no modo como o restaurante se comunica com os seus clientes e com o mercado.

This project aims to develop a marketing plan for the restaurant "Zé do Prego". Located in the heart of Oporto, "Zé do Prego" is a "casa de pregos" working since November, 2014. A marketing plan was developed to guide the company's approach to the market, in order to meet the restaurant's needs, through strategies that will allow strengthening its market presence in Oporto's restaurant sector. Following a collaborative partnership with the restaurant, it is used an action research methodology within the specific context of the company and the Portuguese restaurant sector. As part of the interactive nature of the diagnostic process, a satisfaction survey was launched to customers who visited the restaurant in the period from 29 July to 10 August, based on SERVQUAL model from Parasuraman , Zeithaml and Berry ( 1988). In general customers say they are satisfied with the service provided by the restaurant, although they do not believe that the restaurant understands their specific needs or acts accordingly to their best interest. Thus, the formulated strategy will be based on the reformulation of the promotional mix, with emphasis on the way the restaurant communicates with its customers and market. With this, it is intended, in particular, that this plan promotes change within the company in order to cope with threats to its consolidation in the industry, hoping that marketing will play a central role in company's management.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Santiago, Joanna Silveira
Contributor(s) Repositório da Universidade de Lisboa
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