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Performance das empresas da indústria farmacêutica nas redes sociais : análise do facebook

Author(s): Ferreira, Rui Miguel da Silva

Date: 2015

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.5/11267

Origin: Repositório da UTL

Subject(s): Facebook; Empresas Farmacêuticas; Interatividade; Envolvimento; Perfil das Companhias; Social Media; Pharmaceutical Companies; Interactivity; Engagement; Profile of the Companies


Description

Mestrado em Marketing

O rápido crescimento das redes sociais, impactou diferentes setores de atividade, incluindo o setor farmacêutico. As empresas deste setor estão pressionadas para responder às necessidades, não só dos clientes diretos, mas de todos os seus stakeholders, que se alteraram drasticamente nos últimos anos. Atendendo às alterações sofridas recentemente pela indústria farmacêutica (IF), com uma regulação mais apertada, menos delegados de Informação médica, menor disponibilidade por parte dos médicos para receber visitas, crescente necessidade dos doentes serem melhores informados sobre as suas patologias e surgimento de novas alternativas terapêuticas, a utilização das redes sociais, pode assumir um papel relevante para as EF interagirem com os seus stakeholders. Esta investigação tem como objetivo avaliar a utilização do Facebook pelas EF que se dedicam à comercialização de medicamentos sujeitos a receita médica e avaliar a relação entre o perfil das companhias e a sua performance no Facebook. Foi desenvolvida uma metodologia de investigação e um modelo concetual que permitiu avaliar a presença e o desempenho das 50 empresas farmacêuticas com maiores receitas e investimentos em investigação e desenvolvimento (I&D) a nível mundial. Foi efetuada uma análise quantitativa que permitiu avaliar a interatividade e o envolvimento de cada companhia com os seus seguidores no Facebook. Os resultados desta investigação permitiram constatar que a utilização do Facebook não é uma prática adoptada pela maioria das empresas farmacêuticas. Adicionalmente verificou-se que não existe relação entre o envolvimento e interatividade no Facebook, e o perfil da companhia (vendas / investimento em I&D / tipo de medicamentos comercializados). A presente investigação efetua uma análise atualizada e global do mercado farmacêutico relativamente à utilização do Facebook. Define um modelo e uma metodologia que poderá ser utilizada em investigações futuras, assim como, deteta novas áreas de investigação sobre esta temática.

The fast growth of social media, had an impact on different sectors of activity, including the pharmaceutical industry. Companies in this sector are pushed to meet the needs of direct customers and all its stakeholders. However, these needs have changed dramatically in recent years. Recently, the pharmaceutical industry have undergone major changes, such as tighter regulation, reduced number of sales representatives and physicians willingness to receive calls, growing need of patients to be better informed about their diseases and emergence of new alternatives therapies. As a result, social media could play a relevant role for pharmaceutical companies to closely interact with their stakeholders. This work aims to evaluate the use of Facebook by the pharmaceutical companies focused in the marketing of products subject to medical prescription and also to evaluate the possible relationship between the profile of the companies and their performance on Facebook. In order to achieve the proposed aims, a methodology of research and a conceptual model to evaluate the presence and performance of the 50 pharmaceutical companies with higher revenues and investments in research and development (R&D) at a global level, was developed. A quantitative analysis has also been performed which allowed to evaluate interactivity and engagement of each company with their followers on Facebook. The results of this study showed that the use of Facebook is not a common practice among the majority of pharmaceutical companies. Additionally, it was observed no relationship between interactivity and engagement on Facebook, and the company's profile (sales / R&D / type medicines marketed). This research presents an updated and comprehensive analysis of the pharmaceutical market regarding the use of Facebook. Here, a model and methodology are reported, which may contribute to further investigate the use of social media by the pharmaceutical industry. In addition, new areas of research on this topic were uncovered and highlighted.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Veríssimo, José
Contributor(s) Repositório da Universidade de Lisboa
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