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Perceived image of Portugal by swedish tourists

Author(s): Miranda, Teresa Cerqueira de

Date: 2015

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.5/11305

Origin: Repositório da UTL

Subject(s): Turismo; Imagem do destino turístico; Promoção do destino turístico; Perceção de imagem; Atributos funcionais e holísticos; Tourism; Tourism Destination Image; Promoting tourism destination; Image Perceptions; Holistic components; Attributes components


Description

Mestrado em Marketing

O turismo desempenha um papel importante na economia Portuguesa. Todos os esforços para aumentar o número de turistas que chegam a Portugal tem sido reconhecidos em todo o mundo através de prémios e ocupar o primeiro lugar das melhores cidades europeias a visitar. No entanto, a imagem de Portugal não tem muito impacto sobre certos países, como a Suécia. Imagem do destino turístico é um assunto muito importante e discutido na literatura turismo. O objetivo deste estudo é compreender os atributos que os suecos consideram na escolha do destino turístico, perceber também a imagem percecionada de Portugal para consequentemente sugerir estratégias para aumentar a comunicação de Portugal na Suécia. Depois de fazer uma breve revisão da literatura, o modelo seguido foi o Echtner & Ritchie (1993), modelo Tridimensional, que inclui os atributos funcionais (tangíveis) e os atributos psicológicos (intangíveis) que permitem ter uma análise completa da imagem percebida de Portugal. Os resultados mostram que os turistas suecos procuram um destino agradável para se divertirem, conhecer a cultura e a história e, principalmente, tem em consideração o clima do destino turístico. A imagem percebida de Portugal é positiva na maioria dos atributos tangíveis e intangíveis avaliados. Finalmente, a comunicação deve ser feita na Internet através de campanhas em jornais e revistas online, através das redes sociais e blogs.

Tourism plays an important role in the Portuguese economy. All efforts to increase the number of tourists arriving in Portugal has been recognized worldwide by awards and Lisbon occupies the first place on the rank of the best European cities to visit. However, the image of Portugal does not have that much of an impact on certain countries, such as Sweden. The image of tourist destination is a very important topic discussed in tourism literature. The aim of this study is to understand the attributes that Swedish people consider while choosing their destination, to find out the perceived image of Portugal and, therefore, suggest strategies to increase the communication of Portugal in Sweden. After making a brief literature review, the model followed was the Echtner & Ritchie (1993), Tri-dimensional model, which includes the functional attributes (tangible) and psychological attributes (intangible) that allows to have a complete analysis of the perceived image of Portugal. The results showed that the Swedish tourists look for in a destination to have a good time, get to know the culture and history and specially they take into account the weather of the destination. The perceived image of Portugal is positive in most of the tangible and intangible attributes evaluated. Finally, the communication should be done over internet through campaigns on magazines and newspapers, using social media and blogs.

Document Type Master thesis
Language English
Advisor(s) Ilhéu, Maria Fernanda
Contributor(s) Repositório da Universidade de Lisboa
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