Document details

O impacto de ambiente de feedback na satisfação no trabalho : o papel da satisfação com o feedback

Author(s): Ribeiro, Filomena do Rosário Nobre

Date: 2016

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.5/13005

Origin: Repositório da UTL

Subject(s): Avaliação de Desempenho; Ambiente de Feedback; Satisfação com o Feedback; Satisfação no Trabalho; Performance Appraisal; Feedback Environment; Satisfaction with Feedback; Job Satisfaction


Description

Atualmente, os recursos humanos são considerados elementos chave para o sucesso organizacional. A Avaliação de Desempenho, à semelhança de outras práticas de Gestão de Recursos Humanos, tem vindo a ser desenvolvida e implementada nas organizações, visando a melhoria contínua e a Satisfação no Trabalho desses recursos. A importância do feedback dado pela chefia, no âmbito desse processo, tem vindo a ser sublinhada. A partir de uma amostra de conveniência de 170 colaboradores de duas organizações diferentes, procurou-se neste trabalho avaliar o papel da Satisfação com o Feedback da Avaliação de Desempenho, na relação entre quatro dimensões do Ambiente de Feedback (Credibilidade e Disponibilidade da chefia, Qualidade do feedback e Consideração pelo avaliado) e a Satisfação no Trabalho. A avaliação do modelo e o teste das hipóteses foi efetuado com recurso à técnica do Partial Least Squares (PLS). Os resultados realçaram o impacto da Credibilidade da chefia e da Qualidade do feedback na Satisfação com o Feedback da Avaliação de Desempenho e na Satisfação no Trabalho. Verificou-se ainda que a idade tinha um papel moderador entre essas duas dimensões do Ambiente de Feedback e a Satisfação com o Feedback da Avaliação de Desempenho. Contrariamente ao esperado, a Satisfação com o Feedback não mediou a relação entre o Ambiente de Feedback e a Satisfação no Trabalho.

Currently, human resources are considered as a key elements to organizational success. The Performance Appraisal, similar to other practices of Human Resources Management, have been developed and implemented in organizations, in order to get continuous improvement and Job Satisfaction of these resources. The importance of feedback given by the managers, in the context of this process, has been emphasized. With a convenience sample of 170 employees from two different organizations, in this study we evaluate the role of Satisfaction with the Feedback of Performance Appraisal, in the relationship between four dimensions of Feedback Environment (Manager Credibility and Availability, Feedback Quality and Feedback Delivery) and Job Satisfaction. The model evaluation and the hypothesis test was performed using the Partial Least Squares technique (PLS). The results highlighted the impact of manager Credibility and the Quality of the feedback given in Satisfaction with the Feedback from the Performance Appraisal and the Job Satisfaction. It was also found that age has a moderating role between these two dimensions of the Feedback Environment and Satisfaction with the Feedback from the Performance Appraisal. Contrary to what was expected, the Satisfaction with the Feedback did not mediate the relationship between the Feedback Environment and Job Satisfaction.

Mestrado em Gestão de Recursos Humanos

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Fernandez Conde, Maria del Pilar
Contributor(s) Ribeiro, Filomena do Rosário Nobre
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