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O cluster da madeira e do mobiliário em madeira, em Portugal. Identificação de estratégias de internacionalização.

Author(s): Abrantes, António Alexandre da Costa

Date: 1995

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.5/14547

Origin: Repositório da UTL

Subject(s): Cluster; Internacionalização; Competitividade; Madeira; Mobiliário; Estratégia; Internationalization; Competitiveness; Wood furniture; Strategy


Description

Tese de Mestrado

This paper analizes the Portuguese lumber and wood furniture cluster in order to pinpoint its problems, dificulties and potentialities, especially with regard to the internationalization of the companies operating in the sector, and to identify the strategies most likely to succeed. The analysis is based on the concepts of internationalization and globalization of markets, particularly as they apply to the small and medium enterprises (SME's), In order to determine the conditions under which the companies in this cluster are operating, we present an analysis of European industrial competitiveness, as well as of the EU industrial policy, and, to the extent possible, of sectorial policy. The various sub-clusters are identified and analyzed, including lumber yards, carpentry shops, wood chip processors, wood panels producers, and especially wood furniture manufacturers. The Portuguese forestry industry is discussed as a supplier to the downstream producers. The European wood furniture market, particularly in Brittain and France, is analyzed in order to identify the major trends and forces at work in the sextor that are likely to condition the performance of Portuguese producers.Certain case histories serve to document and illustrate the most typical alternative strategies for penetrating foreign markets. The reality of this cluster presents a complex challenge, which naturally raised certain analytical difficulties. However, the original objectives of the study were for the most part met.

O presente trabalho tem por objectivo analisar o cluster da madeira e do mobiliário em madeira, em Portugal, conhecer os seus problemas e potencialidades, em particular, no que respeita à internacionalização das suas empresas. A par da análise de conceitos como internacionalização, competitividade, globalização de mercados, apresentam-se algumas teorias de internacionalização da firma. Com o objectivo de determinar as condições em que se desenvolve a internacionalização das empresas do cluster, procede-se à análise da competitividade da indústria europeia, da política industrial comunitária, nacional e, na medida do possível, a política industrial aplicável ao sector em estudo. Desenvolve-se também uma análise das diversas indústrias que entram neste cluster, tais como serrações de madeira, carpintarias, indústrias de aglomerados e, especialmente, as do mobiliário. Além disso, analisa-se a floresta portuguesa e as formas da sua exploração como fornecedora daquelas. Na tentativa de determinar estratégias de internacionalização para as empresas do sector, analisam-se as condicionantes e potencialidades do mercado do mobiliário em geral e, particularmente, dos mercados francês e britânico. Procede-se à análise de casos de empresas de modo a determinar os aspectos mais relevantes de possíveis estratégias de internacionalização. Tratando-se de uma realidade apelativa mas com razoável nível de complexidade, era natural que surgissem dificuldades no trabalho empreendido. Porém, pensa-se que os objectivos, inicialmente traçados, foram atingidos.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Castro, Armando Pulquério Antunes de
Contributor(s) Repositório da Universidade de Lisboa
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