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The role of reference marketing in capital buying decisions: evidence from the Portugueses electric power industry.

Author(s): Morgado, André Telmo Pires de Vilares

Date: 2017

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.5/14916

Origin: Repositório da UTL

Subject(s): Bens de capital; Caso de estudo; Comportamento de compra organizacional; Indústria de energia eléctrica; Marketing industrial; Realismo crítico; Referenciação de clientes; Capital equipment; Case study; Critical realism; Customer references; Electrical power industry; Industrial markeking; Organizational buying behaviour


Description

Doutoramento em Gestão

In marketing reference processes, existing customers act as advocates for firms. With their enthusiasm, they provide testimonials, receive visits from potential customers, and contribute information on adopted solutions and their performance. This activity is highly valuable for firms insofar as it helps them to acquire strategic assets that allow for profitable marketing action, either by increasing credibility and reputation or by reducing the perceived risks associated with the purchasing of services or products from a particular supplier. In this study, I suggest that the literature on organizational buying behaviour lacks the empirical input necessary for a theory of customer referencing. In particular, I argue that studies of customer referencing practice do not give sufficient attention to the potential customer’s point of view. Instead, empirical research has favoured the supplier as its unit of analysis and has ignored the other two constituents of the reference triad: the reference customer and the potential customer. Empirical work featuring the potential customer as its unit of observation is therefore a promising area of research for those who wish to gain a deeper understanding of customer referencing and its influence on the buying behaviour of industrial firms. This study aims to contribute to filling this gap by considering the following question: “How does reference marketing influence capital buying decisions?” I respond to this question by collecting data from firms in the Portuguese energy industry, with a view to creating a multiple case study. This empirical work, which adopts a critical realist approach, grounds a new theoretical model for describing the causal mechanism that connects reference marketing to its outcomes. By identifying this causal mechanism, I aim to deepen our understanding of the role played by customer referencing in capital equipment buying decisions. In addition, this research identifies a new form of reference practice and two new referencing effects not yet described in the literature on referencing.

No marketing de referências, os clientes de uma empresa agem como seus embaixadores. Com o seu entusiasmo, fornecem depoimentos e testemunhos, recebem visitas de potenciais clientes e contribuem com informações sobre as características das soluções adoptadas e do seu desempenho. Esta actividade é muito valiosa para as empresas, pois ajuda-as a adquirir activos estratégicos que permitem uma acção de marketing rentável, quer através do aumento da credibilidade e reputação, como reduzindo os riscos associados à compra de produtos ou serviços de um fornecedor. Neste estudo sugiro que a literatura sobre o comportamento de compra organizacional tem falta do input empírico necessário para uma teoria de referenciação de clientes. Em particular, argumento que os estudos da prática da gestão de referenciação de clientes não dão a devida atenção ao ponto de vista que versa o potencial cliente. Em vez disso, a pesquisa empírica tem favorecido o fornecedor como a sua unidade de análise e ignorado os outros dois componentes da tríade: o cliente de referência e o potencial cliente. O trabalho empírico que contempla o potencial cliente como sua unidade de observação é, portanto, uma área de pesquisa promissora para aqueles que desejam obter uma compreensão mais profunda da referenciação de clientes e da sua influência sobre o comportamento de compra de empresas industriais. Este estudo pretende contribuir para o preenchimento desta lacuna, considerando a seguinte pergunta: "Como é que o marketing de referências de clientes influencia as decisões de compra de bens de capital?" Eu procuro responder a esta pergunta através da recolha de dados de empresas que estão presentes na indústria Portuguesa de energia, com vista à criação de um caso de estudo múltiplo. Este trabalho empírico, que adopta uma abordagem assente no realismo crítico, fundamenta um novo modelo teórico para descrever o mecanismo causal entre o marketing de referências de clientes e os seus resultados. A identificação deste mecanismo causal aprofunda a compreensão do papel desempenhado pela referenciação de clientes nas decisões de compra de bens de capital. Além disso, esta pesquisa identifica uma nova prática de referenciação de clientes e dois novos efeitos da referenciação de clientes que ainda não foram descritos na literatura sobre referenciação de clientes.

Document Type Doctoral thesis
Language English
Advisor(s) Castro, Luís Manuel Mota de
Contributor(s) Repositório da Universidade de Lisboa
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