Author(s):
Tavares, Diogo Raimundo Filipe
Date: 2013
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.5/6114
Origin: Repositório da UTL
Subject(s): Entrepreneurship; Internationalization; Guanxi; China; International New Ventures; Empreendedorismo; Internacionalização
Description
Mestrado em Ciências Empresariais
In the last two decades the business world has been quaked by a new type of enterprises, the International New Ventures (INVs). And it has been dazed as well by the swift emergence of a new economic key player: China. Small companies that internationalize almost since inception are growing steadily and comprising all business scopes throughout the world. These companies lack resources and the means to obtain them, so theirs entrepreneurs will rely on networks to access resources and new opportunities. In China networking is especially imperative, where guanxi is more than a business tool, it’s in fact a way of living. Chinese rely on guanxi for all social aspects of their lives and there is a special etiquette while applying and conducting guanxi. This dissertation’s central question is the importance of guanxi for foreign countries doing business in China, and in order to answer it, a multi-case study approach was followed,composed by four INVs whose business scope are different from each other. Results showed that guanxi was vital for the formation of the business, it was the network developed in China that allowed the entrepreneurs to found their own companies. Half of the interviewees agreed guanxi is ethically reprehensible, due to the promiscuity and collusion it creates within the economy. Very important is the fact that all four companies are extremely dependent on guanxi to proceed with their daily operations, and regard guanxi as essential for the future evolution of the company inside China. Overall, guanxi is essential for foreign companies identify, maintain and enhance business in China.
Nas últimas duas décadas, o mundo empresarial tem sido revolucionado por um novo tipo de empresas, as International New Ventures (INVs). Outro acontecimento que tem deslumbrado o mundo é a rápida emergência de um novo interveniente económico: a China. A internacionalização de pequenas empresas aquando da sua fundação está a aumentar firmemente , e abrange praticamente todos os sectores económicos. Estas mesmas empresas dispõem de poucos recursos, e os empreendedores tentam recorrer a redes de contactos para aceder a recursos e oportunidades de negócio. Na China, a utilização de redes de contactos é especialmente imperativa, onde o guanxi é mais do que uma ferramenta de negócio, mas uma forma de viver. O povo chinês depende do guanxi em todos os aspectos da sua vida e uma determinada etiqueta social é necessária enquanto se aplica e conduz guanxi. A questão central desta dissertação é a importância do guanxi para as empresas estrangeiras que façam negócios na China, e de maneira a responder adequadamente á questão foi elaborado um estudo de vários casos, composto por quatro INVs cujas áreas de negócio são diferentes umas das outras. Os resultados mostram que o guanxi foi essencial para a formação das empresas, e foi a rede de contactos que os empreendedores desenvolveram na China que permitiu a criação das mesmas. Metade dos entrevistados concordaram que o guanxi é eticamente condenável, dada a presumível promiscuidade e conluio que provoca na economia. Um facto muito importante é o de que as quatro empresas foram, e são, extremamente dependentes do guanxi para a manutenção das suas operações diárias, e consideram o guanxi como fulcral para a futura evolução das suas empresas na China. Concluindo, o guanxi é fundamental para as empresas estrangeiras identificarem,manterem e melhorarem os seus negócios na China.