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O outplacement : caracterização e novas tendências

Author(s): Lopes, Tânia Correia da Costa

Date: 2014

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.5/7404

Origin: Repositório da UTL

Subject(s): outplacement; downsizing; despedimento; transição na carreira; consultoria one-to-one; lay-offs; career transition; one-to-one consultancy


Description

O outplacement é uma técnica de gestão de recursos humanos que tem como intuito auxiliar o colaborador em transição na carreira a ultrapassar o trauma do despedimento e a encontrar uma nova colocação. O presente estudo tem como objectivo caracterizar o outplacement, descrever as suas novas tendências, e também comparar as suas práticas entre Portugal e o Reino Unido através de estudos de caso. Optou-se pela pesquisa qualitativa, devido ao seu carácter descritivo e exploratório. Os resultados evidenciam semelhanças e diferenças no que concerne as práticas do outplacement nos dois países. A composição dos programas de outplacement e uso de indicadores para a medição da sua eficácia, a abordagem directa ao cliente enquanto estratégia de marketing, a complexidade do perfil do consultor de outplacement e a relação de proximidade que se estabelece entre o mesmo e o candidato, bem como o incentivo a comunicação contínua, são práticas de outplacement comuns a Portugal e ao Reino Unido. Foi ainda possível constatar que as principais diferenças entre os dois países se relacionam com a duração dos programas, uso exclusivo da tecnologia, existência de um mercado mais competitivo no Reino Unido e consequente maior necessidade de diferenciação por parte das empresas britânicas. Por fim, concluiu-se que o principal desafio que as empresas de outplacement enfrentam nos dias de hoje consiste na necessidade de educar o mercado acerca do real valor desta prática, articulada às vantagens da consultoria one-to-one.

Outplacement is a human resource management practice which intends to assist employees in career transition to overcome the trauma of redundancy and find a new job. The present study aims to characterize outplacement, describe it?s new trends, and compare it?s practices between Portugal and the United Kingdom. Given the lack of in-depth knowledge on this subject in Portugal, it was resorted to qualitative research, due to its descriptive and exploratory nature. The method of investigation chosen was conducting case studies, related to companies analyzed in both countries. The results show similarities and differences concerning outplacement practices in both countries. The composition of outplacement programs and use of indicators to measure its effectiveness, the direct approach to customers as a marketing strategy, the outplacement consultant profile complexity and the close relationship established between consultant and candidate as well as encouraging continuous communication are common outplacement practices in Portugal and the United Kingdom. It was further established that the main differences between the two countries relate to program duration, exclusive use of the technology, the existence of a competitive market in the UK and consequently a greater need for differentiation by British companies. Finally, it is concluded that the main challenges that outplacement companies face nowadays is the need of educating the market about the real value of this practice, articulated to the benefits of one-to-one consulting.

Mestrado em Gestão de Recursos Humanos

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Peixoto, João
Contributor(s) Lopes, Tânia Correia da Costa
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