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Turismo em espaço rural : alternativa ao turismo massificado e motor de desenvolvimento local

Author(s): Vidal, Daniela de Amorim Braizinha

Date: 2014

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.5/7527

Origin: Repositório da UTL

Subject(s): Turismo rural; Alternativo; Desenvolvimento local; Sazonalidade; Portugal; Rural Tourism; Alternative; Local Development; Seasonality


Description

Mestrado em Ciências Empresariais

O turismo é um forte motor de desenvolvimento socioeconómico e cultural que se popularizou na década de 50, com o desenvolvimento de meios de transporte, a redução do horário laboral, o direito às férias pagas e ao aumento do poder de compra das famílias. Esta popularidade conduziu à massificação do turismo e à distribuição temporal e geográfica desequilibrada da procura turística, resultando em problemas aos níveis ambiental, cultural e social. A sazonalidade turística contribuiu para a intensificação desses problemas. A dependência de Portugal face ao seu principal produto turístico, Sol e Mar, contribuiu também para o agravamento da sazonalidade no país. Ao contrário das zonas costeiras, as áreas rurais têm sofrido um declínio social e económico resultante de fatores como a perda de capital humano para as zonas urbanas, enfrentando vários desafios que exigem políticas de desenvolvimento rural adequadas e uma utilização mais eficaz dos recursos financeiros disponíveis. O turismo rural tem vindo a destacar-se, não só, como uma estratégia de desenvolvimento alternativo para a regeneração económica e social das zonas rurais, mas também como alternativa ao turismo de massas, minimizando os problemas derivados da sazonalidade associada ao produto Sol e Mar. Com recurso ao método Delphi, este estudo tem como principais objetivos perceber de que forma o turismo rural em Portugal tem contribuído para minimizar os impactos da massificação do turismo nas zonas costeiras, diminuir a sazonalidade nessas áreas e, por fim, analisar o seu contributo para o desenvolvimento das zonas rurais no território português.

Tourism is a powerful driver of socioeconomic and cultural development which became popular since the 50s, with the development of means of transport, the reduction in working hours, the right to paid holidays and the increased purchasing power of families. This increased popularity led to mass tourism and uneven temporal and geographical distribution of tourism demand, resulting in environmental, cultural and social problems. Tourism seasonality contributed to the intensification of these problems. The fact that tourism in Portugal greatly depends on its main tourism product, Sun and Sea, also contributed to the intensifying of seasonality in the country. Unlike coastal areas, that continue to be tourists? favorite destinations, rural areas have been dealing with social and economic decline, due to factors such as the loss of human capital to urban areas, facing a number of challenges that require appropriate rural development policies and more efficient use of available financial resources. Rural tourism has come to stand out, not only as an alternative development strategy for economic and social regeneration of rural areas, but also as an alternative to mass tourism, minimizing the problems deriving from seasonality in Sun and Sea destinations. Using the Delphi method, this study?s main objectives are to understand how rural tourism in Portugal has been contributing to minimize the impacts of mass tourism in coastal areas and to reduce seasonality in these areas and, also, to examine its contribution to the development of rural regions in the Portuguese territory.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Lopes, José
Contributor(s) Repositório da Universidade de Lisboa
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