Author(s): Baptista, Pedro Gonçalo Sabino Rodrigues
Date: 2013
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10071/7030
Origin: Repositório ISCTE
Subject(s): Educação da atenção; Aprendizagem; Cinema; Habilidade; Education of attention; Learning; Skill
Author(s): Baptista, Pedro Gonçalo Sabino Rodrigues
Date: 2013
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10071/7030
Origin: Repositório ISCTE
Subject(s): Educação da atenção; Aprendizagem; Cinema; Habilidade; Education of attention; Learning; Skill
Partindo do conceito “habilidade” (skill) de Tim Ingold (2000; 2010; 2011) ampliado pelos conceitos “educação da atenção” de Gibson (1979) e “sistema desenvolvimental” de Oyama (1985) esta dissertação analisa uma experiência de aprendizagem do cinema desenvolvida com crianças da Escola Básica Nº 1 do Vale da Amoreira durante o processo de maturação da criação do seu filme. Argumenta-se que o trabalho da atenção visual constitui a habilidade vital no desenvolvimento da prática da criação do cinema. Mesmo o trabalho de “imitar” – no sentido em que a transmissão do cinema pressupõe o “mostrar” ou o estimular a atenção para certos aspetos do ambiente visual – implica uma improvisação que solicita o fluxo desenvolvimental da atenção.
Based on the Ingold’s concept of “skill” (2000, 2010, 2011) expanded through the concepts of "education of attention" (Gibson 1979) and "developmental system" (Oyama 1985), this dissertation analyzes a learning experience film developed with children of Escola Básica Nº 1 do Vale da Amoreira during the maturation process of creating their movie. It is argued that the work of visual attention is the vital skill in the development of the practice of creating the film. Even "mimic" work – in the sense that the transmission of the cinema presupposes "show" or stimulate attention to some aspects of the visual environment – involves developmental flow of attention that emerges in the context of improvisation.