11 documents found, page 1 of 2

Sort by Issue Date

“Sometimes they just want to feel free”: travelling experiences of people with ...

Eusébio, Celeste; Figueiredo, Elisabete; Carneiro, Maria João; Kastenholz, Elisabeth; Alves, Joana Pimentel

Despite the increased research on the tourism practices of people with disabilities (PwD), few studies focus on people with intellectual disabilities (PwID). Most of these analyse the viewpoint of caregivers, frequently ignoring the narratives of PwID, especially due to ethical and methodological difficulties in collecting information through their voices. The intention of this study is to contribute to filling...


The role of social organisations in the promotion of recreation and tourism act...

Carneiro, Maria João; Alves, Joana Pimentel; Eusébio, Celeste; Saraiva, Liliana; Teixeira, Leonor

Although leisure and tourism are recognised as rights for all people, many people with special needs (PwSN) still have very limited opportunities for participating in these activities. Social organisations (SO) are potential mediators between the tourism industry and this market, especially for reducing barriers to participation. However, there is a lack of research on the role these organisations perform as fa...


What children and young people say: views on education, inclusion and care

Alves, Joana Pimentel; Brás, Ana

This article results from a research carried out under the IMAS II - Improving Assistance in Inclusive Educational Settings (2018-1-AT01-KA202-039302), financed by Erasmus+. This project focuses on school education for children and young people with disabilities in Europe and aims strengthen the skills of learning and support assistants (LSAs). Tools such as online and free training courses have been developed ...

Date: 2021   |   Origin: Indagatio Didactica

O que dizem as crianças e os jovens: visões sobre educação, inclusão e cuidado

Alves, Joana Pimentel; Brás, Ana

Este artigo resulta de uma investigação realizada no âmbito do IMAS II – Improving Assistance in Inclusive Educational Settings (2018-1-AT01-KA202-039302), financiado pelo programa Erasmus+. Este projeto centra-se na educação em contexto escolar de crianças/jovens com deficiência na Europa e tem como objetivo principal desenvolver e reforçar as competências dos assistentes operacionais. Nesse sentido, desenvolv...


The tourism supply agents’ view on the development of an accessible tourism inf...

Alves, Joana Pimentel; Teixeira, Pedro; Eusébio, Celeste; Teixeira, Leonor

To develop an accessible tourism information system, it is of utmost relevance to consider the requirements of all users. The aim of this paper is to examine the view of tourism supply agents (TSA) on the development of an information system for accessible tourism. To achieve this aim, a questionnaire to a sample of Portuguese TSA was administered to identify the type of data that these users are interested in ...


O que dizem as crianças e os jovens: visões sobre educação, inclusão e cuidado

Alves, Joana Pimentel; Brás, Ana

Este artigo resulta de uma investigação realizada no âmbito do IMAS II – Improving Assistan-ce in Inclusive Educational Settings (2018-1-AT01-KA202-039302), financiado pelo programa Erasmus+. Este projeto centra-se na educação em contexto escolar de crianças/jovens com deficiência na Europa e tem como objetivo principal desenvolver e reforçar as competências dos assistentes operacionais. Nesse sentido, desenvol...


"I want to go but I have to stay": travel constraints of the Portuguese accessi...

Alves, Joana Pimentel; Eusébio, Celeste; Saraiva, Liliana; Teixeira, Leonor

In 2019 Portugal received the international distinction of Accessible Tourist Destination. Despite this recognition, many people with specific needs continue to identify numerous constraints that prevent them from being able to independently access, with equity and dignity, to tourism products. This paper aims to know and analyze the constraints that cause the absence of tourism experiences of people with speci...


“Quero ir, mas tenho que ficar”: constrangimentos às práticas turísticas do mer...

Alves, Joana Pimentel; Eusébio, Celeste; Saraiva, Liliana; Teixeira, Leonor

Em 2019, Portugal recebeu a distinção de Destino Turístico Acessível. Apesar deste reconhecimento internacional, na realidade muitas pessoas com necessidades específicas continuam a identificar inúmeros constrangimentos que as impedem de conseguirem aceder, de forma independente, com equidade e dignidade, a produtos turísticos. Este artigo tem como objetivo conhecer e analisar os constrangimentos que estão na o...


Doenças raras e cuidado: um olhar a partir das redes sociais

Portugal, Sílvia; Alves, Joana Pimentel

I Congresso Iberoamericano de Doenças Raras, Brasília, 25 de setembro de 2013; Este texto parte do princípio que um olhar a partir das redes sociais pode contribuir para a superação de (pre)conceitos acerca do cuidado das doenças raras. A associação de “raro” a doença levanta problemas específicos que se constituem em obstáculos ao cuidado e à plena integração social dos/as doentes e das suas famílias (Portugal...


Etnógrafa de trazer por casa: notas sobre a estranheza de olhar o outro em sua ...

Alves, Joana Pimentel

Neste texto, parto das notas de campo, para relatar a minha experiência como investigadora que escolheu observar dentro de casa para conhecer o cuidado. Se a escolha do terreno – a casa das pessoas – e do método – a etnografia – aconteceram na convicção de que só desta forma se conseguiria conhecer mais sobre o fenómeno e sobre as vidas de quem cuida e de quem é cuidado; a experiência da investigação revela que...


11 Results

Queried text

Refine Results

Author











Date







Document Type




Access rights



Resource






Subject