O objetivo subjacente a toda a investigação que deu origem ao Índice Digital Regional (IDR), inserida num projeto de doutoramento, ia no sentido da “compreensão da realidade da Sociedade da Informação nas sete regiões NUTs II portuguesas, comparando-as e contrastando-as”. À semelhança do que acontece em grande parte dos indicadores de desenvolvimento, em que as assimetrias regionais são uma evidência verificada...
O objetivo subjacente a toda a investigação que deu origem ao Índice Digital Regional (IDR), inserida num projeto de doutoramento, ia no sentido da “compreensão da realidade da Sociedade da Informação nas sete regiões NUTs II portuguesas, comparando-as e contrastando-as”. À semelhança do que acontece em grande parte dos indicadores de desenvolvimento, em que as assimetrias regionais são uma evidência verificada...
A nova centralidade da informação nas organizações leva a questionar a evolução do papel do Gestor de Sistemas de Informação (CIO), sendo este um tema recorrente. Quais são os elementos desta mudança, em particular com a emergência disruptiva de empresas nativas digitais? Sem dúvida que a rápida evolução tecnológica e o aumento da utilização das Tecnologias da Informação (TI) estão definitivamente a impactar as...
O objetivo subjacente a toda a investigação que deu origem ao Índice Digital Regional (IDR), inserida num projeto de doutoramento, ia no sentido da “compreensão da realidade da Sociedade da Informação nas sete regiões NUTs II portuguesas, comparando-as e contrastando-as”. À semelhança do que acontece em grande parte dos indicadores de desenvolvimento, em que as assimetrias regionais são uma evidência verificada...
Information technology (IT) professionals were surveyed in organizations across several industry sectors in Portugal to capture their concerns regarding organizational, technological and individual issues. Reliability and efficiency in IT, alignment between IT and the business, attracting and retaining IT professionals, and IT project planning were found to be the four most important organizational IT-related i...
The General Data Protection Regulation has come into force in the European Union in May 2018 in order to meet current challenges related to personal data protection and to help harmonise the data protection across the EU. Although the GDPR was expected to benefit companies, being private or public, by offering consistency in data protection activities and liabilities across the EU countries and by enabling more...
O objetivo subjacente a toda a investigação que deu origem ao Índice Digital Regional (IDR), inserida num projeto de doutoramento, ia no sentido da “compreensão da realidade da Sociedade da Informação nas sete regiões NUTs II portuguesas, comparando-as e contrastando-as”. À semelhança do que acontece em grande parte dos indicadores de desenvolvimento, em que as assimetrias regionais são uma evidência verificada...
This paper presents the research about the motivation of students to choose night period for enrolling engineering programs. The survey was conducted in two different countries of different continents but united by the language and common history. The results are showed in details and some conclusions about the motivations are presented in accordance with the results taking into account the geography, the econo...
Distance education (DE) is the teaching method that grows the most in Brazil, and as the enrolment number grows, the challenges expand with it, because the teaching organizations need to structure themselves to attend the increasing demand. In this scenario, DE should be viewed not just in the technology basis, but rather with a systemic view that is compounded by all teaching modality aspects such as learning,...
The School of Engineering of the University of Minho (EEUM), aiming at improving the quality of Higher Education (HE), has been adapting to the new demands and realities. Bologna Process brought a number of challenges to higher education institutions, notably in teaching, learning and assessment [1], [2]. Based on needs identified by students, such as autonomy management and student responsibility in their educ...