The present research aims to increase the knowledge of the structural behaviour of stainless steel members under fire. Eight experimental bending tests at elevated temperatures (500, 700 ºC) built with RHS 150×100×3 austenitic stainless-steel beams, using two different grades (1.4301, 1.4571) also known as 304 and 316Ti, are presented. Both grades 1.4301 (X5CrNi18–10) and 1.4571 (X6CrNiMo17–12–2) have almost th...
This paper presents a study on the structural behaviour of stainless steel profiles under fire conditions. An experimental campaign of three-point bending tests on rectangular hollow section beams of the grade 1.4301 (also known as 304) were conducted, considering both steady-state and transient state conditions. Prior to those tests, the mechanical characterization of the stainless steel was investigated. The ...
To analyse the load bearing capacity of stainless steel (SS) members at elevated temperatures, a set of three-point bending tests was conducted on RHS 150x100x5 beams with SS grade 1.4301. The numerical modelling of these tests has been performed at elevated temperatures, achieving close approximation to observed experimental results. The load bearing capacity difference between the numerical results and the ex...
O presente artigo apresenta um estudo experimental sobre a caracterização mecânica do aço inoxidável austenítico 1.4301, à temperatura normal e a altas temperaturas. As leis constitutivas obtidas por ensaios à tração são comparadas com as preconizadas no Eurocódigo 3 (EC3), cujos respetivos modelos materiais foram recentemente sujeitos a propostas de alteração, necessitando ainda de completa validação. Por fim ...
O presente artigo apresenta um estudo experimental sobre a caracterização mecânica do aço inoxidável austenítico 1.4301, à temperatura normal e a altas temperaturas. As leis constitutivas obtidas por ensaios à tração são comparadas com as preconizadas no Eurocódigo 3 (EC3), cujos respetivos modelos materiais foram recentemente sujeitos a propostas de alteração, necessitando ainda de completa validação. Por fim ...
Structural stainless steel elements at elevated temperatures behave differently than structural carbon steels. To analyse this behaviour, a set of three-point bending tests on 150x100 RHS, Class 1 cross-section, stainless steel grade 1.4301 beams at elevated temperatures were conducted. Numerical modelling of these tests has been afterwards performed at the measured temperatures, achieving close approximation t...
Apresenta-se um estudo experimental sobre a caracterização mecânica do aço inoxidável 1.4301, à temperatura normal e a altas temperaturas. As leis constitutivas obtidas são comparadas com as preconizadas no Eurocódigo 3 (EC3), cujos modelos materiais foram recentemente sujeitos a propostas de alteração. Por fim analisa-se a influência das diferentes leis constitutivas na modelação numérica de vigas com secções ...
O presente artigo apresenta um estudo experimental sobre a caracterização mecânica do aço inoxidável austenítico 1.4301, à temperatura normal e a altas temperaturas. As leis constitutivas obtidas por ensaios à tração são comparadas com as preconizadas no Eurocódigo 3 (EC3), cujos respetivos modelos materiais foram recentemente sujeitos a propostas de alteração, necessitando ainda de completa validação. Por fim ...
Com o objetivo de analisar experimentalmente o comportamento mecânico de elementos estruturais em aço inoxidável a temperaturas elevadas, foi realizado um conjunto de ensaios de resistência ao fogo, à flexão em três pontos, a perfis com secção transversal RHS150x100x5, em aço inoxidável 1.4301, aplicando a curva de aquecimento padrão ISO 834. Os resultados são analisados e comparados com os obtidos por modelaçã...
To analyse the structural behaviour of stainless steel members at elevated temperatures, a set of three-point bending tests on RHS 150x100x5 beams of the grade 1.4301 were conducted. Numerical modelling of these tests has been afterwards performed at the measured temperatures, achieving close approximation to observed experimental results. Analytical methods to predict the load-deflection behaviour are also ana...