29 documents found, page 1 of 3

Sort by Issue Date

Formative Assessment in the Digital Age: The Perspectives of a Group of Seconda...

Casanova, Maria Prazeres; Rocha, Ana Paula; Amante, Lúcia; Oliveira, Isolina

Formative assessment is an ongoing process that occurs alongside teaching and learning to provide feedback and guide improvement. It plays a crucial role in promoting the regulation of both teaching and learning, and recent studies have highlighted the potential of digital technologies to facilitate this process. However, the effective use of digital technologies for formative assessment presents challenges for...

Date: 2024   |   Origin: Indagatio Didactica

Avaliação formativa na era digital: a perspetiva de um grupo de alunos do ensin...

Casanova, Maria Prazeres; Rocha, Ana Paula; Amante, Lúcia; Oliveira, Isolina

A avaliação formativa desenvolve-se a par dos processos de ensino promovendo a regulação do ensino e da aprendizagem. Os estudos têm vindo a demonstrar como a mediação das tecnologias digitais facilita a avaliação formativa e a aprendizagem dos alunos. Não obstante, coloca desafios a professores e a alunos. Estes pressupõem que os diversos atores educativos possuam skills que favoreçam o uso de tecnologias digi...


"Aprendizagem digital para ‘(re)imaginar uma direção positiva para a educação’ ...

Cardoso, Teresa Margarida Loureiro; Bastos, Glória; Pestana, Filomena; Rocha, Ana Paula; Casanova, Maria Prazeres; Beaton, Mhairi

Comunicação apresentada no MeetUP23 – 2º Encontro de Investigadores do LE@D – Inovação e Ciência, Categoria Projetos, 27 de maio de 2023, Sessão B1 | https://eventos.uab.pt/meetup23/


Digital approach to teach creative writing with secondary student learners of E...

Rocha, Ana Paula; Casanova, Maria Prazeres

In this article, we share our reflections and analysis on the potential of digital resources in teaching creative writing in English and promoting the learning of a foreign language in a collaborative environment. Our work aims to identify best practices in using digital tools such as Google Workspace, Padlet, and Issuu, for in-class activities with seventy secondary students. We conducted a study following an ...


“Digital learning to (re)imagine a positive direction for post-COVID education”...

Cardoso, Teresa Margarida Loureiro; Bastos, Glória; Pestana, Filomena; Rocha, Ana Sousa Gonçalves; Casanova, Maria Prazeres; Beaton, Mhairi

During the COVID-19 pandemic, the rapid shift to homeschooling and remote learning required educators to adapt to new ways of teaching, new technologies and new methods of communication. Thus, and because multiple challenges continue to be posed to education, namely in view of the expansion of digital resources, the RAPIDE project, an Erasmus+ project, funded by the European Union, has been in place aiming at: ...


Estratégias pedagógicas digitais para promoção da competência escrita em língu...

Rocha, Ana Paula; Casanova, Maria Prazeres

Neste trabalho pretendemos identificar boas práticas na utilização de ferramentas digitais com turmas do secundário. O estudo seguiu a metodologia de investigação-ação da própria prática, para o uso de estratégias de ensino com aprendentes de uma Língua estrangeira. Centrou-se num processo de escrita criativa e colaborativa e na tentativa de promover competências de colaboração, com o fim de desenvolver a imagi...


Digital pedagogical strategies to promote the collaborative writing competence ...

Rocha, Ana Paula; Casanova, Maria Prazeres

In this article we would like to disseminate our reflection and analysis on the high potential which digital resources may have in teaching creative writing in English, as well as in promoting the learning of a foreign language, within a collaborative environment. The work aims at identifying good practices in the use of Google Workspace, Padlet and Issuu, among other digital tools, which were used with seventy...


Ética nas comunidades de investigação

Casanova, Maria Prazeres; Rocha, Ana Paula

Todo o investigador, comprometido com uma investigação científica, deve assumir comportamentos éticos na consecução do seu trabalho, em prol do conhecimento científico. Usufruindo de liberdade, na seleção de práticas e princípios, precisa de estar ciente da sua responsabilidade e exercer boas práticas que beneficiem todos os envolvidos. O presente texto aborda os princípios éticos e as boas práticas desenvolvid...


Formative assessment a research based on a teachers training course in a blearn...

Rocha, Ana Paula; Casanova, Maria Prazeres; Amante, Lúcia; Oliveira, Isolina

In this article we present a research project whose results are the outcome of a teachers’ training course, for the practice of formative assessment, with the use of digital tools, applied to students from the third cycle, of basic education, to secondary education. Our key question, “How is formative assessment put into practice in the classroom of the teachers involved in our training workshop?”, stemmed from...


Teorias da aprendizagem: psicopedagogia das necessidades especiais

Casanova, Maria Prazeres; Barreto, Marta; Cotrim, Natércia; Ferreira, Sílvia; Fati, Ansumane; Morato, Pedro

O presente trabalho visa apresentar diferentes teorias de aprendizagem: comportamentalista (behaviorista), cognitivista e humanista, assim como as suas implicações na educação especial. O desafio colocado à educação especial pela aplicação das diferentes teorias de aprendizagem pressupõe que os professores possuam skills facilitadores da sua aplicabilidade de forma a desenvolverem as aprendizagens dos alunos.


29 Results

Queried text

Refine Results

Author


















Date
















Document Type







Funding



Access rights



Resource





Subject