The Portuguese filmography on Portuguese Orient during the Estado Novo is scarce, late, and projects a simplified Luso-tropicalist rhetoric, which has been updating the myth of the lost importance of a territory, once vast, which, during the dictatorship, was already small. It imposed itself mostly due to the symbolic value underlying its possession. This article proposes that the film shortage on Portuguese In...
We address the shipment of Portuguese troops, undertaking of military exercises, and the visits of Bernardino Machado to the Western Front (Verdun) and to the United Kingdom during the World War One. The cinematic portrait of the “brave Portuguese soldiers” is examined. An alternative view is that of the German amateur film, Afundamento do Augusto Castilho (The Sinking of the Augusto Castilho), which documents ...
The present article examines the use of cinema as an instrument of national liberation in colonial Angola. After contextualizing the use of cinema by independence movements in Portugal’s former colonies, I question first whether the activities of cineclubes in Angola contributed to the development of militant films. I then explore whether the fact that Angola’s independence struggle had early on been the subjec...
Embarques de tropas portuguesas, exercícios militares, a visita de Bernardino Machado à frente de batalha em Verdun e ao Reino Unido. No que se refere à participação na Primeira Guerra Mundial, resume-se a pouco mais do que isto o retrato dos “bravos soldados portugueses” no cinema. A exceção que confirma a regra é a do filme amador alemão, Afundamento do Augusto Castilho, que documenta como a brutalidade deste...
No contexto da produção internacional de um cinema político, engagé, Sarah Maldoror criou e manteve – desde Monangambé a Sambizanga, sobre a luta anticolonial em Angola, passando por Des fusils pour Banta, filmado entre os guerrilheiros da Guiné-Bissau – uma prática singular. Compôs um cinema político, servido por um olhar esteticamente cuidado, e em que, através de elementos ficcionais – e não através das opçõ...
O documentário foi o género mais usado pelo Estado Novo para promover o colonialismo português. Embora a produção de filmes etnográficos e científicos não tenha sido tão relevante quanto foi noutros impérios coloniais, há que relevar a importância do uso dos filmes articulado com a prática antropológica em Timor Português. Colónia distante e pobre, em comparação com Moçambique ou Angola, não interessou o cinema...