27 documents found, page 1 of 3

Sort by Issue Date

Portuguese filmography on Portuguese Orient: scarcity and specificities

Piçarra, Maria do Carmo

The Portuguese filmography on Portuguese Orient during the Estado Novo is scarce, late, and projects a simplified Luso-tropicalist rhetoric, which has been updating the myth of the lost importance of a territory, once vast, which, during the dictatorship, was already small. It imposed itself mostly due to the symbolic value underlying its possession. This article proposes that the film shortage on Portuguese In...

Date: 2022   |   Origin: Análise Social

Introduction: from process to objects

Piçarra, Maria do Carmo; Pereira, Ana Cristina; Barreiros, Inês Beleza


Censorship and propaganda in colonial cinema during the Portuguese Estado Novo:...

Florentino, Luiz Felipe; Piçarra, Maria do Carmo

Date: 2019   |   Origin: Oasisbr

“Brothers in Arms”: the Portuguese Expeditionary Corps in World War I propagand...

Piçarra, Maria do Carmo

We address the shipment of Portuguese troops, undertaking of military exercises, and the visits of Bernardino Machado to the Western Front (Verdun) and to the United Kingdom during the World War One. The cinematic portrait of the “brave Portuguese soldiers” is examined. An alternative view is that of the German amateur film, Afundamento do Augusto Castilho (The Sinking of the Augusto Castilho), which documents ...

Date: 2018   |   Origin: Análise Social

Angola: (re-)imaginar o nascimento de uma nação no cinema militante

Piçarra, Maria do Carmo

The present article examines the use of cinema as an instrument of national liberation in colonial Angola. After contextualizing the use of cinema by independence movements in Portugal’s former colonies, I question first whether the activities of cineclubes in Angola contributed to the development of militant films. I then explore whether the fact that Angola’s independence struggle had early on been the subjec...


“Irmãos de armas”: o CEP no cinema de propaganda da Primeira Guerra Mundial

Piçarra, Maria do Carmo

Embarques de tropas portuguesas, exercícios militares, a visita de Bernardino Machado à frente de batalha em Verdun e ao Reino Unido. No que se refere à participação na Primeira Guerra Mundial, resume-se a pouco mais do que isto o retrato dos “bravos soldados portugueses” no cinema. A exceção que confirma a regra é a do filme amador alemão, Afundamento do Augusto Castilho, que documenta como a brutalidade deste...


Editorial v5n1

Viegas, Susana; Piçarra, Maria do Carmo; Castro, Teresa; Natálio, Carlos Eduardo


Editorial v5n2

Baptista, Tiago; Viegas, Susana; Piçarra, Maria do Carmo; Castro, Teresa; Natálio, Carlos Eduardo


“Os Cantos de Maldoror”: cinema de libertação da “Realizadora-Romancista”

Piçarra, Maria do Carmo

No contexto da produção internacional de um cinema político, engagé, Sarah Maldoror criou e manteve – desde Monangambé a Sambizanga, sobre a luta anticolonial em Angola, passando por Des fusils pour Banta, filmado entre os guerrilheiros da Guiné-Bissau – uma prática singular. Compôs um cinema político, servido por um olhar esteticamente cuidado, e em que, através de elementos ficcionais – e não através das opçõ...


Uma filmografia colonial de Timor Português

Piçarra, Maria do Carmo

O documentário foi o género mais usado pelo Estado Novo para promover o colonialismo português. Embora a produção de filmes etnográficos e científicos não tenha sido tão relevante quanto foi noutros impérios coloniais, há que relevar a importância do uso dos filmes articulado com a prática antropológica em Timor Português. Colónia distante e pobre, em comparação com Moçambique ou Angola, não interessou o cinema...


27 Results

Queried text

Refine Results

Author












Date









Document Type




Access rights


Resource








Subject