23 documents found, page 1 of 3

Sort by Issue Date

Extracurricular music activities in school and school engagement: students’ and...

Costa, Marisa; Cruz, Isabel; Martins, Filipe; Veríssimo, Lurdes; Castro, Isabel

Music and the arts are of growing interest in promoting success in school and psychological development of young people in general. However, there are few studies focused on the relationship between music and, more specifically on school engagement of vulnerable students. Thus, this exploratory study aims to understand the perceived impact of student participation in a school percussion group on school engageme...


Ser capaz: programa de promoção de competências socioemocionais

Veríssimo, Lurdes; Castro, Isabel; Costa, Marisa

Este manual descreve as sessões do programa SER CAPAZ, um programa de estimulação de competências socioemocionais como o autoconceito, autocontrolo ou empatia. O programa é constituído por 12 sessões, foi desenhado para pré-adolescentes e adolescentes (2º e 3º ciclos) e concebido para ser implementado em contexto escolar. Neste manual encontrará a descrição das sessões bem com a respetiva fundamentação teórica ...


Socioemotional skills program with a group of socioeconomically disadvantaged y...

Veríssimo, Lurdes; Castro, Isabel; Costa, Marisa; Dias, Pedro; Miranda, Francisca

There is significant evidence that emphasizes the importance of social and emotional learning in schools for students’ positive development and adjustment. The main goal of the present study was to evaluate the effectiveness of a socioemotional skills promotion program, implemented with a group of socioculturally vulnerable young adolescents. Data were collected in the 2020–2021 school year from all students fr...


Prosocial tendencies measure validation for Portuguese late adolescents

Costa, Marisa; Barbosa, Mariana Reis; Veríssimo, Lurdes; Ribeiro, Luísa Mota; Nunes, Sara; Carlo, Gustavo

O Questionário de Tendências Prossociais (MTP) de Carlo e Randall (2002) é amplamente usado para avaliar tendências prossociais. Partindo do pressuposto de que existem diferenças no comportamento pró-social entre adolescentes e adultos, o presente estudo teve como objetivo validar a versão em português do MTP com uma amostra de adolescentes. Este instrumento avalia seis tipos diferentes de tendências prossociai...



Mental health literacy questionnaire-short version for adults (MHLq-SVa): valid...

Campos, Luísa; Dias, Pedro; Costa, Marisa; Rabin, Laura; Miles, Rona; Lestari, Sumi; Feraihan, Rania; Pant, Neera; Sriwichai, Natthaphansan

Background: Mental Health Literacy (MHL) has become a focus of research in recent decades, as a prerequisite for early identification and intervention for mental health problems. Although several instruments have been developed for assessing MHL, there is a need for brief and psychometrically sound measures to capture important aspects of MHL in large and diverse adult samples. The present study aimed to: (1) p...


The importance of phonological awareness in learning disabilities' prevention: ...

Veríssimo, Lurdes; Costa, Marisa; Miranda, Francisca; Pontes, Catarina; Castro, Isabel

There is robust empirical evidence regarding predictors of success in reading and writing. However, pre-school and primary teachers are not always aware of this evidence and often do not know how to apply it in practice. Considering the importance of the role of these teachers and the importance of early school years in preventing learning difficulties, it is essential to study teachers' attitudes, knowledge, a...



Formação contínua em supervisão: perceções de supervisores do ISEC-USTP

Costa, Marisa; Rodrigues, Maria José; Martins, Cristina

Com o objetivo primordial de criar um programa de formação contínua com e para os supervisores do Instituto Superior de Educação e Comunicação da Universidade de São Tomé e Príncipe (ISECUSTP), temos vindo a desenvolver um estudo prévio conducente à averiguação das perceções dos participantes no que respeita ao processo em causa e às necessidades e expetativas que sentem no papel que assumem. Trata-se de um est...

Date: 2019   |   Origin: Biblioteca Digital do IPB

Formação contínua em supervisão: perceções de supervisores do ISEC-USTP

Costa, Marisa; Rodrigues, Maria José; Martins, Cristina

Com o objetivo primordial de criar um programa de formação contínua com e para os supervisores do Instituto Superior de Educação e Comunicação da Universidade de São Tomé e Príncipe (ISEC-USTP), temos vindo a desenvolver um estudo conducente à averiguação das perceções dos participantes no que respeita ao processo de supervisão e às necessidades e expetativas que sentem no papel que assumem. Trata-se de um estu...

Date: 2019   |   Origin: Biblioteca Digital do IPB

23 Results

Queried text

Refine Results

Author





















Date














Document Type







Access rights



Resource












Subject