147 documents found, page 1 of 15

Sort by Issue Date

Problem-based learning, composing and assessment in music education: action-res...

Vasconcelos, Maria João; Caspurro, Helena; Costa, Nilza

This article presents a study conducted in a Portuguese school over the course of an academic year, led by a teacher-researcher in an eighth grade music class (average of 13 years old). The study also involved the participation of two other schoolteachers for the implementation of a supervised activity. It is problematised whether the intersection of Problem-Based Learning and composition in an authentic assess...


Monitorização da produção científica de uma unidade de investigação através da ...

Lopes, Betina; Oliveira, Diana; Ferreira, Carla; Costa, Nilza; Piacentini, Valentina

Este caso de estudo foi desenvolvido numa unidade de investigação em educação, o Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF), sediado numa universidade pública portuguesa (Universidade de Aveiro), por uma equipa especializada em avaliação e supervisão. O principal objetivo do estudo é realizar a monitorização do CIDTFF, de forma a contribuir para melhorar o seu desempenho ...


Problem-based Learning

Vasconcelos, Maria João; Caspurro, Helena; Costa, Nilza

The challenges posed by contemporary society have amplified the issue of learning by placing it at the center of educational and political discourses. The development of autonomy, critical and creative thinking, research and cooperation skills, curiosity, learning to learn, all connected with debates born in the cognitive and sociocognitive psychology of Piaget, Bruner, Vigotsky and Bandura and in the ideas of ...

Date: 2023   |   Origin: Music for and by Children

Historical education in primary education in Angola: a case study focused on te...

Emanuel, Vita; Sá, Maria Helena Araújo e; Costa, Nilza; Barca, Isabel

Angola is carrying out a process of curricular transformation of Primary and Secondary Education, in order to improve the educational quality. This process will certainly be enriched by studies that can support it. In this sense, and framed within the scope of Historical Education, this article presents a case study in a public primary school in the province of conceptions and practices of teachers of the 5th a...


Cooperação internacional para o desenvolvimento em educação com São Tomé e Prín...

Costa, Nilza; Meireles, Pedro; Costa, Wanda da; Penhor, Manuel

Este capítulo apresenta um estudo realizado a partir da problemática relativa aos efeitos de projetos financiados e desenvolvidos no âmbito da Cooperação Internacional para o Desenvolvimento (CID) em Educação, entre países e organizações internacionais com São Tomé e Príncipe, assim como formas de os potenciar. A ausência de estudos que, sistematicamente, façam uma avaliação desses efeitos, e a relevância de o ...


Can pedagogical innovations be sustainable? One evaluation outlook for research...

Guerra, Cecília; Costa, Nilza

Across higher education, teachers have been inspiring themselves (and others) to apply pedagogical innovations grounded in a unifying intention: to prepare students for labour markets and societal challenges. Research-based education has been funded to promote pedagogical innovations with valuable impact on the students’ academic success and/or the teachers’ academic growth. However, there is still few document...


A educação histórica no ensino primário em Angola: um estudo de caso centrado e...

Emanuel, Vita; Araújo e Sá, M. H.; Costa, Nilza; Barca, Isabel

Angola está a realizar um processo de transformação curricular dos Ensinos Primário e Secundário, com vista à melhoria da qualidade educativa. Este processo será certamente enriquecido com a realização de estudos que o possam suportar. Neste sentido, e enquadrado no âmbito da Educação Histórica, este artigo apresenta um estudo de caso numa escola primária pública na província de Luanda, visando caraterizar conc...


Monitorização de atividades do centro de investigação didática e tecnologia na ...

Lopes, Betina (coord.); Ferreira, Carla; Guerra, Cecília; Oliveira, Diana; Costa, Nilza; Piacentini, Valentina

O trabalho desenvolvido, entre maio 2020 e julho 2021, pelo Grupo de Monitorização (GM) do Laboratório de Supervisão e Avaliação (Lab_SuA)1, foi promovido pela Coordenação do CIDTFF com a finalidade de iniciar o processo de monitorização das atividades científicas do Centro, com vista a sugerir propostas de melhoria. Procedeu-se à construção do modelo de monitorização a adotar (Figura 1, pág. 14), à implementaç...


Cuidar a educação em São Tomé e Príncipe: primeiros estudos de uma rede de inve...

Araújo e Sá, M. H. (org.); Aragão, José Carlos (org.); Aguilar, Ana Albuquerque e; Andrade, Ana Isabel; Cruz, Ana Maria Vera; Afonso, Beatriz

Sem resumo disponível.


Problem-based learning: composing in the classroom as a music learning challenge

Vasconcelos, Maria João; Caspurro, Helena; Costa, Nilza

Problem-based Learning (PBL), one of the most widespread student-centered teaching models,prioritizescooperative and challenge-based learning,withteachers actingas "facilitators", andformative assessmentprocesses. In music, the search for ways to enhance the (co)construction of learning and complementary responses to expository methods resonates with composition centered proposals,with some incorporated intoMus...


147 Results

Queried text

Refine Results

Author





















Date





















Document Type









Funding



Access rights



Resource





















Subject