Na grande área de saúde, um número significativo de periódicos adota o estilo Vancouver ou normas de Vancouver como padrão de normalização para submissão de artigos. Com o intuito de facilitar a compreensão e uso das regras que compõem esse estilo, por parte de estudantes e pesquisadores que pretendam submeter seus trabalhos aos periódicos da área de saúde, este e-book vem colaborar com exemplos de referências ...
Esta obra faz parte de um material didático que tem como objetivo divulgar aspectos introdutórios relacionados à pesquisa científica em ciências da saúde. É direcionada especialmente aos estudantes de graduação e pós-graduação dos cursos da área da saúde, mas também pode ser utilizada por todos aqueles que lidam com a pesquisa científica. A idealização do presente e-book surgiu a partir da vivência das bibliote...
It reports the experience lived by the Health Sciences Library of the Federal University of Ceará with the education of its users in the context of the COVID-19 pandemic, specifically reflecting the training provided in 2019, 2020 and 2021. an exploratory and descriptive study, with a quantitative and qualitative approach, in the experience report modality. The data used were collected from the library's techni...
Trata-se de uma reflexão sobre o acesso aberto a informação científica e sua implicação na universidade e biblioteca universitária. Objetiva-se discutir aspectos da produção do conhecimento científico na universidade, a função da biblioteca universitária como facilitadora na divulgação de informações científicas e apresentar as fontes de informação de acesso aberto na Universidade Federal do Ceará. Para a const...
Relata a experiência da Biblioteca de Ciências da Saúde (BCS) da Universidade Federal do Ceará (UFC) na implementação de práticas sustentáveis e na criação de indicadores, com base nos princípios da sustentabilidade, para o uso eficiente de energia elétrica no desenvolvimento de suas atividades de rotina e, sobretudo, no atendimento a comunidade acadêmica. O trabalho foi desenvolvido no período de outubro de 20...
In contemporary society, ubiquitous networks have been outstanding in recent years as a complementary part of teaching and learning. Ubiquitous networks have among their objectives mobility and continuous participation.It is through ubíquas computing that members of the academic community promote a constant exchange of information, collaboratively, at any time and place.The mobile application is one of the tech...
This article discusses about the results of the faceted search by personal authority held at the Institutional Repository of the Federal University of Ceará. The faceted search is a computer resource that allows the user to narrow the results of their query in databases that make this tool available. It is a descriptive study of a quantitative nature, whose data were collected from the Institutional Repository ...
The article presents approaches regarding media and social networks. It focuses on the use of the facebook social network as a communication channel for university libraries. Its objective is to analyze the use of facebook by the 19 libraries belonging to the library system of the Federal University of Ceará. This is an exploratory descriptive research with a qualitative-quantitative approach. The data show tha...
Libraries are entities that make use of new technologies for search / search, time optimization, ease of access to information, among others. The exercise of teaching would not be indifferent to such technologies. The purpose of this study is to investigate the use of the university library by teachers through the pergamum system. Research of an exploratory and documentary nature, having by universe the users t...
It is a reflection on open access and its application in universities and library university. The objective is to discuss aspects of the production of scientific knowledge at the university, the function of the university library as a facilitator in the dissemination of scientific information and make the open access information sources in the Universidade Federal do Ceará. For the construction of the arguments...